Sider

Danmark. For bakpå, eller for frampå?


Så er vi framme ved selveste Danmark. Landet som har fått æren av å avslutte første semifinale. Årets låt fra Danmark er en av svært få danske vinnere som har toppet hitlistene i hjemlandet. Men i Eurovision er det ikke mange lister denne låta topper. Spørsmålet jeg stiller er om denne er for moderne, eller for gammeldags til at folk skjønner greia. 

Duoen  Fyr og flamme er tenåringsidoler i Danmark. De kaller seg selv for tenåringsidoler som foreldrene kan forstå. Selv sier de to i duoen at låta "Øve på hinanden" er inspirert av tidligere deltakere for Danmark i Eurovision.

Det kan jo høres. For her er det nesten litt "Disco Tango", det er litt sånn "Krøller eller ej". Ja, litt "Vi maler byen rød" også.  Dette er en pastisj over dansk Eurovision-historie som funker godt om en kjenner litt til bakgrunnen for låta fra før.

80 tallet er tilbake i trend og motebildet. Men kanskje ikke så tydelig at den store hopen av vanlige folk helt har hengt seg på ennå. For dem tror jeg dette virker enten bare komisk, eller håpløst gammeldags. 

Jeg har ikke forstått dette helt selv. Men når jeg tenker på at dette er en slags hyllest til Danmarks Grand Prix historie, så henger det på greip. Da blir det ganske sjarmerende. De flørter med kamera, de er keitete, de er rare og låta er rar.

Men jeg vet at veldig mange har denne som sin guilty pleasure, og kanskje er jeg litt der jeg også nå? For jeg var fortsatt ung på 80 tallet, og 80 tallet var derfor mine formative år. Så dette gir jo en gjenklang hos meg, og jeg blir jo virkelig ikke i dårlig humør av dette. Så hvorfor har jeg motstand mot å bare hengi meg til dette og danse litt sånn klassefest aktig?

Jeg vet ikke helt. Kanskje fordi jeg også sitter med en kjettersk tanke om at de gjør litt narr av oss Grand Prix fans? Men så vet jeg jo at de ikke gjør det.

Så vanskelig dette her skulle være da. Kan jeg ikke bare skru på full guffe, finne fram den korte jakka og danse dumt og feire livet? Jo, en gang. Men ikke i dag. 

Dessverre tror jeg låta forblir en gåte for tilstrekkelig mange til at denne ikke greier finale i år. Det er litt synd. For den hadde blitt en fargeklatt i finalen. 

MIN VURDERING 6/12



Ingen kommentarer: