Sider

Albania kan overraske oss alle


Start nummer 11 i semifinale 2 er Albania. De stiller på den musikalske catwalken med modell og sanger Anxhela Peristeri Det er en dyster og mørk historie som fortelles. Men det er en mørk og dyster historie som kan bli en stjerne på årets Eurovision-scene i Rotterdam 20.mai. 

Jeg er uhyre svak for Balkan-ballader. Etter en del gjennomarbeiding og endringer fra den albanske finalen før jul har årets bidrag "Karma" blitt en av mine favoritter. For meg handler Eurovision mye om at hvert land skal sende bidrag som representerer smaken, og gjerne noe etnisk, i hjemlandet. Etter å ha feriert i Albania så kan jeg skrive under på at dette er albansk og i ekte utgave. 

Anxhela er blant de artistene som har kjempet seg til en plass på scenen i Rotterdam via en nasjonal finale. Vi vet derfor veldig godt hva hun er god for. Hun har bakgrunn som modell, og det er klart at det ikke burde ha noen som helst betydning i en sang-konkurranse. Men vi vet at hun kan å føre seg på en scene. 

Med et majestetisk og stort scene-nummer så kan denne låta bli til den virkelig store Eurovision-låta i år. Låta som får fram gåsehuden og den stemningen som bare Eurovision kan skape. Dersom de lykkes med det, så tror jeg ikke bare at denne greier finalen. Jeg tror da også at den kan være med å kjempe i toppen. 

Jeg tenker at Anxhela forteller en historie om å forakte seg selv, om å føle at en ikke har strukket til og ikke gjort det rette tingene mot medmenneskene eller mot selve livet. Og at selv ikke Gud kan tilgi henne. Det er mørkt, det er melankolsk, det er mektig, det er vakkert og det kraftig. Heia Albania. 

MIN VURDERING: 10/12




Ingen kommentarer: