Sider

La meg lufte en ny helt ny idé om juryordningen.

Mye kan tyde på at juryene i Eurovision trenger noe av seriøsiteten til disse
dommerne. Om en ikke nødvendigvis med de parykkene. 
Årets jury-arbeid i Eurovision ligner en farse. Det er trist å se for meg som er tilhenger av jury i konkurransen. Så lenge de gjør jobben sin. Nemlig å vurdere låtene ut i fra musikalske kvaliteter, setter nabostemming og politiske forhold til side, og luker ut åpenbart useriøse bidrag.  I år har det blitt for mange tilfeller av rent amatørskap i juryene. Skal vi fans kunne ha tillit til juryene må vi tenke nytt tror jeg. Og jeg tillater meg å komme med en helt ny ide´ til hvordan juryenes arbeid kan organiseres.


Her er noen av årets jury-hendelser som gjør at årets jury-vurdering framstår som en farse.

- Det svenske jurymedlemmet Lina Hedlund rangerte låtene feil vei. Slik at den hun skulle ha på første plass om på 17.plass og motsatt.

- Det samme skjedde med det tsjekkiske jurymedlemmet Jitka Zelenková. Men denne gangen fikk tabben en konsekvens. Nemlig at Polen gikk glipp av semifinaleplass.

- Den hviterussiske juryen ble disket og fikk sine stemmer annulert,  fordi de røpte sine resultater før finalen. Disse ble da regnet ut automatisk ut i fra noen gitte premisser av EBU. Noe som sørget for den diskede juryen som eneste jury ga Israel 12 poeng?

- Alle i den georgiske juryen hadde Russland på bunnen av sine rangeringer. Det virker litt mistenkelig med tanke på at Russland endte på en tredje plass, og at Georgia er i politisk konflikt med nettopp Russland.


Juryene gjorde comeback i 2009 etter flere år hvor stadig flere, etter manges mening, useriøse bidrag gikk herje fritt, og nabostemmingen virkelig fikk blomstre. 
Jeg mener at juryene har gjort at vi gjennomgående har fått bedre kvalitet på finalene, fordi mye "rask" har blitt ryddet bort i semiene. Selv om jeg er klar over at det er ulike meninger om hva vi kan kalle "rask". Nabostemming og en regions dominans er ikke lenger like sterk.
Jeg vil derfor beholde et innslag av juryer i Eurovision. Så kan vi gjerne diskutere om jurystemmene skal telle 50% eller 30% når de totale stemmene telles opp.
"> Men jeg har altså en idé til hvordan vi kan ha en helt ny måte å organisere jury-stemmingen på som vil gjøre den mer åpen, mindre tilgjengelig for uønsket påvirkning, og gjøre nabostemming meningsløs.

Hva om man droppet juryer i hvert land. Men heller samlet en stor, internasjonal lyttegruppe av fagfolk som så finalen på storskjerm. Det er vel  i dag rundt fem personer som er med i en jury. Fra 41 land. Så la oss si at man samlet en gruppe på 200 profesjonelle som så ga sine poeng samlet? I en blokk. Ingen vil da vite hvor mange poeng fagfolkene fra Kypros ga til Hellas, eller fra Norge til Sverige. 

Kanskje det ville tatt bort noe av nabostemmingen? 
Og de kunne jo da stemme samtidig med seerne. 
Så kunne vi få morsomme bilder fra salen der "proff-juryen" sitter og arbeider.

Når stemmene presenteres så kan jurypoengene presenteres på samme måte som folkestemmene presenteres i dag,  og i en stor blokk hvor ingen ser hvilket land som har gitt de ulike landene de og de poengene. 

Så etterfølges dette av at seerstemmene presenteres på gamlemåten. Med talsperson fra hvert land som presenterer folkets stemmer med den vanlige poenskalaen 1-2-3-4-5-6-7-8-10-12. 

Dette er bare en spinnvill, umiddelbar idé fra meg. For jeg tror vi må tenke nytt om juryene. Skal vi ha juryer, og det bør vi. Så må hele prosessen profesjonaliseres kraftig. Hvis ikke mister fans og seere tilliten til juryene, og dermed også til hele Eurovision. Da risikerer vi hat pålene programmet hviler på begynner å svikte.

Det har ikke EBU, eller vi som elsker Eurovision råd til. 


Ingen kommentarer: