Datarock tar en frekkas. Herlig. |
Jeg har hørt gjennom de sju låtene to ganger nå, i den
rekkefølgen de skal framføres på lørdag i Steinkjer. For det første dette blir
underholdning! De fleste låtene kom bedre til sin rett når vi fikk høre hele,
enn bare det korte klippet vi fikk i presentasjonsprogrammet på onsdag kveld.
Her blir det kompetent blues/swing i verdensklasse, her blir
det koselig visesang, og et utrolig morsomt drama hvor en operasanger med Solli
Tangen til etternavn blir spist av noe som høres ut som et morsomt monster i et
dataspill.
Det første jeg legger merke til er at låtene i år er ti
ganger bedre produsert enn i fjor. Borte er de dvaske, svenske trommemaskinene.
På plass er de distinkte, spennende detaljene og det kraftige trøkket der det
trengs.
Stort sett er også melodiene litt mer spennende enn vi er
vant til. Noen av dem overrasker og har god slitestyrke. Refrengene er også
tydeligere og mer gjenkjennelige i fjor.
Nå gjenstår det å se hvordan dette blir live. Alle
artistene har enten vist talentet sitt, eller har ganske betydelig erfaring, og
jeg er ti kilo lettere. Etter noen år hvor jeg har vært nervøs for om artisten
i det hele tatt treffer tonen er jeg ikke bekymret for det i denne delfinalen. Det har vært tekniske problemer ved avspilling av låtene på Spotify og Wimp, så jeg har lastet dem ned fra iTunes. Håper dere kan høre låtene etterhvert på denne siden: http://nrk.no/multimedia/1.10869294
Vidar Busk: ”Paid my
way”
Åpningen er av den typen vi har hørt noen ganger før. Men
gjør det noe da. I denne sjangeren er dette det feteste vi har hatt i Melodi
Grand Prix noen gang. Og da tar jeg med den internasjonale finalen. Låten gjør
noen interessante temposkift underveis som gjør at den ikke blir monoton. Og
jaggu meg har ikke selveste Vidar Busk skjønt sin Grand Prix, og lagt inn en
modulering. Er spent på liveshowet. Vidar Busk har en litt spesiell utstråling,
som kan virke litt distansert.
Carina Dahl:
”Sleepwalker”
Koselig dette. Dette har vi jo også hørt noen ganger før. Så
noen WOW følelse gir ikke dette meg. Selv om det var dette refrenget jeg gikk og nynnet på, på vei ut av
studioet etter presentasjonssendingen i studio onsdag kveld.
Det siste minuttet blir refrenget gjentatt litt for ofte, så
det hele blir litt enerverende for meg.
Tom Hugo: ”Det er du”
Jeg har vært veldig glad i hans hitlåt ”Open your
eyes”. Har hørt den utrolig mye på
radio, men jeg har ikke visst at det var Tom Hugo som hadde den hiten før nå.
Nå synger han på norsk, og vi er P1 land med en gang. Dette er av de sangene
jeg synes er koselig å få med meg i ”Nitimen”. Urettferdig at jeg synes
klisjeene her blir litt påtrengende. Grunnen til at de blir det er jo bare at
han synger på norsk. Og det er jo bra! Så jeg lar klisjeene passere, og si at
dette er en koselig radiolåt, med et plystreparti som kan få tankene over til
middelhavsballader i gamle Grand
Prix tider. Og det er ikke noe skikkelig Grand Prix uten minst en slik
låt.
Gromth og Emil Solli Tangen: Alone
Første gang jeg hørte hele denne lo jeg høyt. Det er så hysterisk for meg at jeg
synes dette er skikkelig morsomt. Siden jeg ikke har sette sceneshowet, så må
jeg lage bildene i hodet. Og det jeg ser for meg er søte Emil, som forsøker å
synge vakkert og pent. Men bak han står et stygt lissom-skummelt monster med
rar skuuuuuummel stemme. Og dette monsteret skal spise Emil!! Et skikkelig
dataspill. Og veldig, veldig morsomt.
Låta er avansert. De som sier dette ikke er musikk er
mildest talt ignorante. Dette er avansert, nesten som et Terje Rypdal verk. Og
for en produksjon, det må da være
ekte strykere? Joda, dette er avansert, det er spesielt og det er godt mulig
dette kan gjøre det skarpt også internasjonalt. Norge har stor troverdighet med
metall, og slik episk musikk som dette. Jeg sliter bare med at det for meg blir
så komisk….. Men nå skal jo Grand Prix være underholdende da. Så jeg sier: Kjør
på, og lykke til. For meg må dere
gjerne dra til Malmø. To shake things up a bit.
Julie synger på en slike måte med knekk som jeg personlig
synes blir slitsom å høre på. Dessuten har ikke denne låta noe løft som løfter
den utover det helt ordinære.
Men jenta har en riktig holdning til å stå på en scene og et godt apparat rundt seg, så får vi se.
Låta er mixet og produsert av Doc MC, en anerkjent produsent
i Italia. Låta oser faktisk av dyktig pop-håndverk. En enkel melodilinje blir
dundret inn både i vokalen, og i arrangementet ellers. Låta stopper litt opp,
for så å ta helt av igjen. Vi er her i Loreen-landskapet, men det er ikke et
landskap Loreen har enerett på. Jeg blir i superhumør av dette, og selv om jeg
er 44 år så gir denne låta meg danselyst og energi! Denne har det ekstra som
gjør at den står betydelig ut i forhold til flere andre
Datarock: The Underground
Så utrolig frekt! Og det er bra! Hva skal en gjøre når en er
et av Norges band med størst troverdighet og med en internasjonal karriere, og
skal være med i Grand Prix med de referanser Grand Prix har. Jo! En lager en
hyllest til den reindyrka disco-kulturen. Med den velkjente funky discobassen,
saxofon og til og med saxofon! Vips så har de en hit som kan spilles både på
homseklubber, på radio og med troverdighet også i de kretser som vanligvis ikke
er på discokjøret. Gutta redefinerer egentlig hele discobegrepet, og gjør det
til sitt eget! Det er genialt, og det er midt i blinken for Melodi Grand Prix.
Så fra denne delfinalen håper jeg Mimi Blix går videre for partyets skyld.
Jeg håper Datarock går videre fordi den er en genial liten flirt med alt Melodi Grand Prix er
Og jeg håper The Gromth og Emil Solli Tangen går videre fordi det er veldig morsomt, og det trenger vi også.
Alle foto er hentet fra NRKs nettside. http://www.nrk.no/mgp
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar