Jeg har sans for ambisjonsnivået, og at vi skal ta MGP på alvor så lenge vi er med. Men å kreve Topp Tre er altfor strengt. Vi kan ikke ha et slags Jaglandsk 36,9 tall i ESC, MGP. Faktisk er det endelige resultatet i den internasjonale finalen bare en del av av måltallet for en suksess.
Andre suksessfaktorer er å se om den norske låta bli en hit nasjonalt, kanskje på lister rundt om i Europa eller at artisten får profilert seg på en god måte. Maria Haukaas Storeng kom på fjerde plass i 2008. Dette var det første året hvor Per Sundnes virkelig fikk prege MGP. Året etter vant vi! Hvem hadde trodd det var mulig med to så gode plasseringer to år på rad, i det som av mange ble sett på som en Østeuropeisk lekegrind hvor østlandene byttet på å vinne.
Så fikk vi et MGP2010 med hitlåter som "Yes Man", "Jelaous cause I love you", og vi fikk vist fram et nytt operatalent som nå får gode konsertjobber både i Norge og utlandet. Han fikk til og med synge sammen med Josè Carreras i Vikingeskipet i Hamar.
Den eksentriske Sebastien Tellier for Frankrike kom på 16.plass i 2008 for Frankrike, men låta han deltok med "Divine" ble en elektronikahit verden over. Ikke på allminnelige hitlister, men i spesielle miljøer. MGP brakte Tellier til Norge under Oslo Live og flere konserter på Blå.
Hvor ofte ser vi franske artister på norske festival og konsertscener? Alt dette som et resultat av MGP og ESC.
Men var Telliers deltakelse i ESC en fiasko fordi han ikke kom Topp Tre?
Moldova var med i Norge med en låt som ikke kom Topp Ti en gang. Likevel har låta vært en stor hit på NRKMpetre hele året. Når skjedde det sist? At moldovisk musikk får spilletid på norsk radio?
Jeg prøver å vise at det endelige resultatet i ESC bare er en del av hva det innebærer å ha suksess i dette sirkuset. Like viktig er å lage gode TV-programmer med delfinalene og den norske finalen slik at proffe låtskrivere og artister får vise hva de kan. MGP er på sitt beste en av få arenaer hvor proffe artister får leke seg litt. Slike arenaer er ofte ellers forbeholdt amatører med coverlåter i programmer som Idol og X-faktor.
Robert Hoftun Gjestad skal ha ros for ønsket om å ta MGP på alvor, men han bør se litt videre på hva som er en suksess for dette programmet. Å skulle kaste Per Sundnes etter èn fjerdeplass, èn seier og èn tjuendeplass er mildt sagt absurd. Hvor mange nederlag tålte fotballmiljøet fra Åge Hareide før han måtte pakke treningsbagen og tannbørsten sin og komme seg videre til neste jobb.
Jeg ønsker Per Sundnes, NRK og artistene lykke til i kveld. Kanskje får vi noen nye hitlåter, noen nye artistyndlinger? Det er også et sukseskriterium.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar