Sider

Mener Storbritannia alvor nå da?


Det har i flere år vært god grunn til å spørre hva Storbritannia egentlig vil med sin deltakelse i Eurovision. Jeg har noen ganger mistenkt dem for kun å se dette som en mulighet for å få litt lørdagsunderholdning på skjermen uten å bidra all verdens selv.  Men med årets prisbelønte og trippel platina-selgende artist James Newman føler jeg at de i år tar dette på alvor. Det ville være dypt urettferdig om de ikke får uttelling for det i årets avstemning. 

James Newman har selv vært med å skrive låta "Embers". Den er litt i samme genre som Blåsemafians bidrag i årets MGP "Let Lose". Det er nok ikke tilfeldig, for heftige, rytmiske blåsere er i trendbildet i musikk-industrien for tida. 

Jeg blir bare glad av dette. Det er kanskje ikke uhyre avansert melodisk, men rytmisk er dette lett tilgjengelig og samtidig dyktig produsert uten billige og enkle løsninger. 

Vi har ikke sett eller hørt dette live. Det er her spenningsmomentet ligger. For låta som sådan har det som trengs for Topp Ti. Nå er det riktignok mye uptempo og gladlåter i årets Eurovision, men denne er jo direktekvalifisert. Jeg tror denne har personligheten og særpreget til å skille seg ut. 

James Newman har en ganske luftig stemme. Noen kan kanskje synes den er litt enerverende. Jeg liker det. Det tilfører låta maskulinitet og kraft tenker jeg. 

Jeg tipper denne vil kunne hevde seg i Topp Ti i finalen. Ingenting ville glede meg mer. Eurovision trenger et løft i disse fem store landene som betaler mye av gildet. 

MIN VURDERING 8/12



Ingen kommentarer: