Sider

Israel bør velge "Can´t stop a hurricane"

EscNorge.no skal vurdere de israelske finalistene til Eurovision. Eden Alene har fått ni låter å velge mellom. Tre av disse går til en finale. Så er det en av disse tre som til slutt blir Israels bidrag til årets Eurovision.  

Derfor har jeg også gitt min vurdering som blir en del av escNorges team.

Det er ikke Edel Alene som synger på disse innspillingene, som er demo-versjoner sunget av demo-artister.

Edel Alene var også tenkt å skulle representere Israel i fjor, men da ble jo hele greia avlyst.
Jeg er bare sånn passe imponert, og tror ikke at Israel trenger å forberede seg på å arrangere Eurovision igjen, bare to år etter forrige gang. 

Men det er noen litt småmorsomme saker innimellom her. Av disse har jeg gitt best poengsum til låta "Can´t stop a hurricane". 




Her kan du høre og se alle låtene: Israels ni låter

Og her er min vurdering: 

«Can’t stop a hurricane»

Suggererende, seig men tung ballade. Kler stemmen godt, og med en gjenkjennelig historie for mange.   8 poeng


«Coming out» 

Stabling av klisjeer og nonsens. Noen ganger er det helt fint det. Men her blir det bare passe fengende.   5 poeng


«Flying»

Pen, ordinær gospel. Men her går ikke teksten noe sted. Den griper meg ikke helt. Dessverre. Men iørefallende melodi. Kjente nesten ikke ingen stemmen hennes her.  7 poeng


«La La Love» 

Joda, jeg kan kjøpe denne kommentaren til isolasjonen i 2020. Mange føler det vel som om vi ikke har kommet oss ut av pyjamasaen. Nå vil vi at gleden skal smitte, ikke sykdommen. Lekende og morsomt. Men den mangler et tydelig refreng med trøkk. Blir litt spinkelt.  5 poeng


«Rise up today»

Uinspirert EDM uten noe substans verken tekstmessig, melodimessig eller produksjonsmessig. Her renner vannet tynt dessverre. 3 poeng


«Set me free» 

Litt kule elementer her som løfter det litt opp over det helt ordinære. God, rett fram stemmebruk. Her stresser ikke Alene med å imponere med stemmen. Det funker. Utover det er ikke dette noe topp-materiale.  6 poeng


«Shoulders» 

Morsom gjenkjennelig for mange dette. Når du sammen med partneren din blir sittende å scrolle på mobilen framfor å «have some fun». Musikalsk blir dette for lettvint og fort gjort. Virker uinspirert og rotete på meg. 3 poeng


«Spilling magic» 

Dette er en slags gospelballade som jeg ikke skjønner meg på. Det er som et hekkeløp hvor løperen stopper hver gang det kommer et hinder, i stedet for å lekende lett å hoppe over. Da blir det kjedelig, og lite imponerende. 2 poeng 



«Ue la la»

Det krever mot å lage en låt som er på knappe to minutter. Morsomt å høre Alene på sitt eget språk. Her blir det likevel syntetisk rytmer, og klisjé-aktig bruk av kunstige blåsere og autotune. Men, det er i alle fall ikke gjort lenger enn nødvendig. En pussig, litt original sak som kan skille seg ut. 6 poeng

Ingen kommentarer: