Sider

Mange hyggelige gjensyn i MGP 2018. Dersom VGs rykter stemmer

VG bringer i dag rykter om neste års Grand Prix-artister. 
Som regel stemmer rykter som kommer i de seriøse mediene i tiden før den norske finalen i Melodi Grand Prix. Jeg tror derfor vi kan regne med at de fleste av ryktene som VG bringer i dag stemmer. Og da står vi foran en gjenganger-fest i Oslo Spektrum. Jeg er blant de som har ønsket meg noen færre gjengangere i Melodifestivalen, og noen fler i MgP. Det er derfor all grunn til å være fornøyd!


Hvis VGs artikkel stemmer får vi neste år gjensyn med Stella Mwangi, som deltok for Norge med "Haba Haba" i 2011 og fikk en stor hit. Alexander Walmann skal være med igjen, denne gang som soloartist. Han deltok som kjent i år for Norge sammen med JOWST. Ida Maria er med igjen. Hun så vi jo i sin fulle musikalske bredde i høstens Stjernekamp hvor hun kom til finalen. Denne gangen er hun med som artist. I fjor deltok hun om låtskriver for Ellas låt "Mamma Boy".
Dagbladet hevder at Ketil Mørland er med igjen. En av artistene jeg hadde i "min drømmefinale" i MgP. Men sannsynligvis er ikke Mørland med som artist, men låtskriver. Gjerne med en låt ala denne:



 Men rosinen i pølsa for mange, også for meg er at Alexander Rybak er med igjen.

Det er modig og spennende gjort. Han vant så suverent som ingen hadde gjort før han i 2009 med Fairtyale og har fortsatt et stort navn i de østlige delene av Europa. Her hjemme i Norge har han laget musikaler og gjort ulike samarbeidsprosjekter i det siste.
Det er modig etter en så voldsom seier som det han opplevde i 2009 å prøve seg igjen. Men det må jo bety at han tror veldig på låten.

Et navn til som er nevnt er ikke en gjenganger er Vidar Valla . En artist som ligger i "afterski"-generen, og som er kjent for sine farlig fengende refrenger som setter seg om liv på hjernen. Hans hit "One night stand" har blitt strømmet 15 millioner ganger på Spotify. Videoen er sett drøyt 1,4 millioner ganger på YouTube. Dette er en stor genre i norsk underholdninsgmusikk for tida og hører så klart med i MgP. Og blant de vi har å velge mellom i denne genren er Vidar Valle den med best stemme og mest sjarme, synes jeg. Så får folk mene hva de vil om moralen i tekstene hans. Jeg synes ikke hans er av de "verste".



Så langt er jeg strålende fornøyd dersom disse ryktene stemmer. I fjor var det kun med erfarne artister i den norske finalen, men de fleste av dem var rimelig ukjente for det store publikummet. I år er det også så langt kun erfarne "mussikanter" som er tatt ut, og som kan sine greier. Men i år er det vesentlig mer kjent enn i fjor. Det tror jeg tjener MgP. Jeg kjenner i alle fall at jeg er mer spent enn på lenge på låtene.

Selv har jeg størst forventninger til Rybak fordi jeg lenge synes han har vært en undervurdert artist her hjemme. Han har en av Norges aller mest utviklede formidlingstalenter, og har en tydelig signatur i låtene sine. Men jeg er så klart veldig spent på de andre også. Rybak var da også med på listen da jeg satte opp min "Drømmefinale" i MgP2018: http://eurovisionharlekin.blogspot.no/2017/11/min-drmmefinale-i-mgp.html
Da hadde jeg tatt han med med denne låta:


Nå gjenstår det mange plasser i den norske finalen, og blant de håper jeg på noen nye, friske navn i samarbeid med noen av Norges fremste produsenter som lager låter som er enda mer relevante på musikkscenen anno 2017 enn denne nydelige buketten artister.

Jeg er også veldig fornøyd med programlederne, dersom de ryktene skulle stemme. Kåre Magnus Bergh og Silya skal være klare for oppgaven. Jeg håper Silya i møte med Kåre Magnus får han tilbake på sporet til den geniale programlederen han kan være. I fjor ble det fadese, etter min mening, sammen med Line Elvåshagen hvor det hele minnet mer om Barne TV enn MGP. Jeg håper i år på litt mer høytid og stil, og litt mindre barne TV-humor.

Uansett :
NU KÖR VI!

Dersom, og jeg understreker så klart det, DERSOM disse ryktene stemmer.


Ingen kommentarer: