Sider

Min munnkurv er borte! Agnethe Johnsen er min MGP-favoritt

Agnethe Johnsen. 




Sist onsdag fikk jeg sammen med Mandy Pettersen fra escNorge.net høre årets MGP-låter i sin helhet for at vi skulle kunne lage litt forhåndsstoff til siden vår.
Men vi fikk jo munnkurv om både låter og artister.
Nå er munnkurven borte, og jeg kan proklamere at min favoritt i år er Agnethe Johnsen og hennes låt "IceBreaker".
Jeg har også tro på Laila Samuels "Afterglow" og muligens Fredrik Kalas fordi han har et stort publikum.
Her er mine tanker om årets MGP etter at artister og korte klipp av låtene er presentert.



I dag var jeg i Studio 1 på NRK sammen med nærmere 30 lesere av escNorge. Det er helt sikkert mange og delte meninger mellom alle disse om hvem de har som favoritt. Jeg hørte det ble summet om både Laila Samuels, Kalas, men kanskje aller mest om Agnethe og hennes låt.
Agnethe Johnsen er allerede oddsfavoritt
Likevel, dette er ikke en validisert meningsmåling bare et inntrykk.
I dag ser jeg også at hun leder på oddsen.

Men, jeg, jeg er ganske klar på at Agnethe er min favoritt. For det første er hun en trygg artist. En som kjenner store scener og er trygg på disse. Hun har en fantastisk stemme og vi vet hun vil levere varene live. Så er det låta. De femten sekundene yter ikke låta full rettferdighet i det hele tatt. Låta er mye mer spennene enn som så. Den er en lek med temposkifter og stemninger som gjør den ganske unik, men trygt i elektronika landskpapet.
Dette var den låta som ga oss gåsehud ved første gjennomlytting, og det er en følelse jeg er tro mot.

Jeg gleder meg bare til alle har fått høre hele låta, for det er da først folk kan vurdere den og de andre.

Det er noe tøys å slippe femten sekunders klipp av låtene. De sier ofte lite om låta, og en del danner seg meninger basert på feil premisser. Låtene burde vært sluppet fri rett etter pressekonferansen.
Og mens jeg er i det kritiske hjørnet. Det er skandaløst å ikke presentere låtskriverne på en slik pressekonferanse. Det er faktisk de som strengt tatt konkurrerer, og ikke artistene. Selv om det er mer på papiret enn i realiteten, så er det viktig å få disse fram tydeligere enn det som ble gjort i dag.

Her kan du se intervjuer jeg gjorde med flere av artistene under pressekonferansen i dag: http://escnorge.net/mgp/intervjuer-og-bilder-fra-dagens-artistslipp-pa-nrk

Og her kan du høre og se presentasjonen av alle låtene i årets MGP:
http://www.nrk.no/mgp/her-er-alle-artistene-i-arets-mgp-1.12756061




Ingen kommentarer: