Sider

Har vi riktige forventninger til MGP-artistene?

Kjenner du igjen denne jenta? Anna of the North? Er for
eksempel hun kjent nok til å være med i MGP?
Innen et par uker vet vi antakelig hvilke artister som skal være med i årets MGP.
Hva slags forventninger kan vi unne oss?
Hva er en kjent artist? For hvem skal artisten være kjent?

Når jeg setter forventningene for høyt blir jeg ofte skuffet.

Jeg hører noen si, ja jeg sier det av og til selv også, at jeg blir skuffet om det ikke er med noen bra og kjente artister i MGP.
Men går jeg rundt og håper på ti artister som jeg kjenner veldig godt til, så er faren for å bli skuffet veldig stor.
Grunnen er enkel: Jeg vet rett og slett ikke nok om hva som rører seg i norsk musikk om dagen til å bedømme hvem som er kjente og ikke.

Jeg la ut en tenkt artistliste på Facebook, og reaksjonen fra en som er oppegeånde i musikkverdenen var: Jeg har ikke hørt om noen av dem.

Disse var:
- Sval
- Katastrofe
- Drøm
- Anna of the north
- Dagny

Men dette er jo alle artister som har gjort seg bemerket i ulike segmenter av folket, uten at vi kan kalle dem kjendiser.
Sval vant MGP jr, og har hatt suksess med singelen "Mellom oss" i det siste året.
Katastrofe ligger i Topp Ti på listene nå med "Typisk Nors" sammen med Alexander Rybak. Men den spilles ikke på P1, men på P3.
Drøm er et elektronika band som har fått mye anerkjennelse for låta "Bakom Øyan Dine", og er av Wimp og Tidal tatt med blant 2015´s heiteste låter.
Anna of the north har fått mye omtale i utlandet og spilte en fantastisk konsert på Øya i fjor, men hun kan trolig få gå i fred på gata for de fleste. Selv om hun så absolutt er en anerkjent artist.

En hit jeg har hørt den siste tida på radio, og ikke visste jeg at artisten var norsk. Hun heter Dagny, er fra Tromsø og har slått gjennom med et brak: http://www.dagbladet.no/2015/10/07/kultur/pop/m...rsk/tromso/41389180/
Men heller ikke hun kan kalles superkjent, men jammen har hun markert seg i sin genre.

Derfor har jeg justert mine forventninger ned. Det kan være at det er ti artister som JEG ikke har hørt om som skal være med i MGP. Men det er altså ikke det samme som at de verken er dårlige eller ukjente.
Skal vi være ærlige så vet vi vel alle innerst inne at artister som Kygo, Nico & Vince eller Jarle Bernhoft ikke vil komme til å ville konkurrere i musikk. Dessverre. Vi kan ønske det så mye vi vil, men jeg tror vi vet at det er lite sannsynlig at det vil skje.
Det er slik i Sverige også. Ikke alle superartister vil være med i Melodifestivalen. Zara Larsson f.eks.

Men kanskje kan disse fem artistene jeg har nevnt over være litt realistiske:
Her er eksempel på musikk fra dem, så kan du jo høre hva du synes.

Sval: open.spotify.com/album/6GGzq3UDNva7WepgLaB1Ke
Drøm: open.spotify.com/album/5lF29PxQgtjOCbBuPRv7R5
Anna of the North: open.spotify.com/album/37VmW0nwBAD3cWNI0mSZNT
Katastrofe: open.spotify.com/album/3ShkbSeKDmag6Q5B9XWNnV
Dagny: open.spotify.com/album/7cScXQLCwQf6VBKxAc6kKx

Det skulle ikke forundre meg om en slik spilleliste kan være nesten representativ for MGP.
Men kanskje med litt mer umiddebare låter.

Og selv om dette ikke er superkjente artister, så kjenner jeg at det er bra saker allikevel.
Derfor har jeg lovet meg selv ikke å bli skuffet over at det er mange artister som jeg ikke kjenner til.

Hva tenker dere? Har vi litt overdrevne forventinger?

Ingen kommentarer: