Sider

Erfaring ga stemmer

Selvsagt hører en "selfie" med på en delfinale som sendes fra
nabolaget i Oslo! SMIIIIIL!
Det var en fin opplevelse å være i Folketeateret i går. Noe smårusk som at storskjermen ikke fungerte i salen under åpningen. Men lekker scene, artistene sang gjennomgående bedre enn jeg har hørt på tidligere delfinaler, god lyd og lekker scene.
Personlig liker jeg ikke idèen med Idol-dommere som etter hvert bidrag skal synse om hva de personlig synes om opptredenen.
Det tar bort mye av MGPs identitet og gjør det mer likt talentshow vi har sett på andre kanaler. Folk bør få høre og se låta, så stemmer.
Det kan gjerne være en fagjuyry, men de og folket bør stemme sepparat så fagjuryen ikke påvirker folket. I rettferdighetens navn skal det sies at Idol-dommerne i går ikke var noen jury med reell innflytelse, men lell da gut.
Uansett, ferdig med å sutre over det nå.




Jeg har tidligere hatt Mo og Linnea som mine favoritter. Jeg måtte da også stille i Folketeateret med to plakater denne gangen.

Dina Misund har et ganske stort publikum og erfaring, det samme har Linnea Dale og Mo.
Derfor er det ingen overraskelse at det var disse som gikk videre, mens ferskingene Thea Leora og Hilda samt Timbre med Frikke Heide Steen og Ida Stein ble værende igjen i semien.

Thea Leorga og Hilda sang forsåvidt helt greit, men det var ingen kontakt mellom de to på scenen som gnistret. Det ble noe nervøst over det hele. Timbre og gjengen så livredde ut og det ble veldig keitete, rotete og oppsplittet. Som om det var en låt på venstre siden av scenen, og en på høyre. Pluss noen litt umotiverte bevegelser fra noen på skøyter. Den pidestallen som Timbre var plassert oppå så også ut til å være fra en russerevy. Så ikke stilig ut. Heide Steen sang da heller ikke helt prima.

Mo leverte et stilrent nummer fullt av selvtillit og det var tydelig at han hadde "øvd". Dete hele er gjennomkoreografert. I all slik koreografi kan det ekte bli litt borte. Men Mo var absolutt innafor. Det er mye koring på låta, og i Eurovision er det bare lov med seks mennesker på scena. Så enten må han få seg syngende dansere hvis vi sender han til København, eller så må han kutte en danser eller to. NRK løste dette greit med Tooji i 2011, og greier det sikkert denne gangen også.
La også merke til at Mo tok en Tooji i åpningen av låta med hette på jakka som han fjerner i åpningen av showet.

Linnea var min vinner i går. Hun synger klokkereint men bommet en del på kameraene i går. Det er likevel noe hun kan øve på fram til finalen i Spektrum på lørdag.
Selv om Idol-dommerne ikke likte selve showet så synes jeg det var det gammeldagse i showet som skapte et spenn mellom en moderne, lett og varm elektronikapoplåt og det elegante danseshowet. Jeg har aldri sett et slikt danseshow i MGP.
Linne har samme utfordring som MO, og må kutte noen dansere eller få seg syngende dansere til en finale i Eurovision. Det vil trolig bare styrke nummeret å kutte to av danserne. Gi de som blir igjen bedre plass, og la det skje noe nytt visuelt i midtpartet av låta.

Dina Misun leverte en sang med gitar. Hun leverte trygt og greit. Så kan vi diskutere om svart kjole mot svart bakgrunn var det riktige valget av klær.
Personlig så har jeg sans for låta, og budskapet i den. Men, jeg beklager å si at jeg kjedet meg litt under denne framføringen i går. Likevel, jeg er ikke overrasket eller misfornøyd med at hun fikk finalebillett. Jeg foretrekker erfarne artister framfor usikre blikk, ustødige bevegelser og aller verst: ustøe toner på scena.

Så alt i alt! Vel blåst NRK! Håper bare vi slipper Idol-dommerne i selve finalen.



Ingen kommentarer: