Sider

Går det an å kjøpe seg gode resultater i MGP?

Først vil jeg gratulere Sie Gubba og Lucky Bullets med resultatet i kveldens sistesjanse. Kanskje særlig er jeg imponert over suksessen til Lucky Bullets som ikke har hatt finansielle muskler til å kjøpe tung TV-reklame for skiva si.
Sie Gubba er et folkelig band som har slitt seg opp dit de er i dag ved å spile på lokaler rundt omkring, de kan å spille og har virkelig møtt sitt publikum øye til øye. Det står det respekt av! Og låta "Alt du vil ha" er en helt okey låt, men jeg tror ikke den har nubbesjans til å hevde seg i Europa. Til det er den altfor amerikansk-country inspirert.
Det er en stil som framstår som rimelig sær i de største deler av Europa. Det samme kan sies om The Lucky Bullets.
I kveld valgte det norske folk å vrake en ung talentfull gjeng med en frisk europeisk låt til fordel for en amerikansk, kommersiell låt med kommersielle muskler bak seg.
Sie Gubba har reklamert heftig den siste tida, fordi de har råd til det. De viser fram luksusbussen sin som de bor i, og er stolte av den. Helt greit. Men jeg sitter med en følelse av at det er penga som rår.
Det unge rockebandet fra rockeverkstedet vrakes til fordel for en mastadont av et band som har vist at de har økonomiske muskler til å reklamere hardt på TV for låta si. Og jeg lover, det krever GEDIGNE økonomiske muskler.
Det blir derfor lett for meg å stille spørsmålet om det nå er slik at vi har skapt en ny trend i MGP. Nemlig at de som har store ressurser kan reklamere for låta si på TV og dermed kanskje til og med vinne. Mens artister som Stella, Use Me, eller andre unge uten dette voldsomme apparatet rundt seg kommer til kort. Helene Bøksle er en del av Jan Fredrik Karlens "Playroroom". Også et selskap med store økonomiske ressurser. Hvordan de vil bruke musklene sine fram mot finalen blir spennende å se.
Jeg mener ikke at artister ikke skal bruke de musklene de har. MGP er en konkurranse, og den må kunne kjempes med de midler artistene til enhver tid har til disposisjon. Enten det er radiospilling, TV-reklame, fan-mobilisering, klistremerker, facebook eller twitter.
Men jeg håper vi er litt bevisste på disse mekanismene. At vi på lørdag som kommer, ser på låtene med friske øyne, og glemmer hvilket apparat de har rundt seg og stemmer på den som apellerer mest til oss der og da. Uavhengig av TV-reklame, radiospilling også videre. Jeg vet det er vanskelig, men håper det er mulig!
Jeg gratulerer The Lucky Bullets og Sie Gubba med finaleplassen! Og gleder meg til lørdagens finale.
Det er ingen hemmlighet at jeg der holder med Stella Mwangi og "Haba Haba", som allerede er populær i Europa. Selv om hun overhodet ikke har noen sterke penge-muskler bak seg, slik for eksempel Sie Gubba har.
Dermed ikke noe vondt sagt om Sie Gubba. Det er vel en grunn til at pengefolk har satset på dem :-) Det krever talent og mye slit.

1 kommentar:

Anonym sa...

Helt enig, jeg syns også at Sie Gubba har absolutt ingen sjans i Europa. Stella og Åste & Rikke er kanskje de friskeste bidragene. Babelfish har det fineste budskapet.