Sider

En skikkelig dårlig anmeldelse


Benny Christo er tilbake i Euorovision-manesjen etter at han er blant de som ikke fikk vise nummeret sitt i fjor. I år er denne mega-stjernen i sitt hjemland tilbake, og det skal en ulykke til for at han ikke får framført låta i år. "Omaga" er en omskriving av "Oh my God".  Det er så mye her jeg skulle ønske jeg kunne like. 

Praha er et av mine favoritt-reisemål. Å rusle rundt i den gyldne by og ta en øl på "den gyldne hane", eller ta trikken ut av turist-strøket til en ølhall og sette seg der i en røykfylt kjeller og ta en pils ved et langbord. Så kanskje på kvelden å ta en fine-dining opplevelse på "La Degustion  Boheme Bourgeoise"? 

Nå drømmer jeg meg helt bort til Praha her, mens jeg altså skulle skrive litt om årets Eurovision-låt. Ben Christo kan lett fylle en arena med 15000 tilskuere på konsertene sine. Han har en sterk karisma, og en leken holdning også i denne låta og musikkvideoen. Ting jeg normalt liker. Så jeg liker landet, og jeg liker normalt stilen på låta. 

Men det er akkurat som om denne låta har to pilarer som ikke holder låta helt oppe. Jo, de har en idé til beat og track. Så har de en tekstidé. Men det er akkurat som om idéene ikke har fått nok spenst eller energi i skapelsen. Det gjør at låta virker litt flat og udynamisk. Dette til tross for Benny selv ser ut til å ha energi og humør så det holder. 

Men, det skal sies at den står litt ut blant mange andre bidrag i år.  Det kryr  ikke av mannlige artister med en energisk framføring i årets Eurovision. Det blir for meg en slags battle mellom tyske Jendrik og tsjekkiske Benny Christo. Et sentral europeisk glad-oppgjør. Benny Christo i sin fargerike boksering, og Jendrik med sitt glad-voldelige renseri. 

Jeg merker jo selv at dette ikke blir en anmeldelse som ikke handler om låta, eller noen veldig god begrunnelse for hvorfor dette ikke treffer meg. Men slike vurderinger skriver Dagbladets Anders Grønneberg rett som det er, så da kan vel en Eurovision-entusiast uten musikk-bakgrunn som meg gjøre det også. 

Så jeg kapitulerer og går rett til tipset. Noen låter må ryke i semien. Jeg har sterkt på følelsen at dette er en av disse. 

MIN VURDERING 3/12





Ingen kommentarer: