Sider

Min første forsiktige spådom om den norske MGP-vinneren

Kan det være at Rebecca skal representere oss i Lisboa?
De norske Grand Prix låtene har nå flydd på egne vinger i snart tre uker. Nå er det fem uker til finalen. Ennå har ikke noen av låtene blitt det vi kan kalle store hits. Men det er for tidlig å legge stor vekt på det. Det er først nå de begynner å spilles på radio. De tre siste ukene før finalen i Oslo Spektrum skal NRKP1, Norges største radiokanal med rundt en million lyttere daglig, spille samtlige norske finalister flere ganger hver dag. Slik det også ble gjort i går. Noen låter begynner også å spilles på andre kanaler. Dette gjelder både "Stop the music", "Talk to the hand" og "Moren din".


Låtene har også levd et liv på Spotify og YouTube. Samtlige låter har i alle fall langt flere strømminger enn de hadde i fjor. Størst antall strømminger har Alexander Rybak og hans "That´s how you write a song".

Men både ut ifra mottakelsen av låtene, magefølelse og erfaring fra tidligere Grand Prix finaler så våger jeg meg nå på en liten spådom om hvordan resultatet vil  bli i den norske finalen.
Personlig elsker jeg fire av årets låter, og er ganske lunken til de seks andre. Disse fire er "Stop the music", "Who we are", "That´s how to write a song" og "You got me". Det vil ikke forundre meg om det er disse vi finner i gullfinalen. Men Vidar Villa og hans "Moren din" og Alejandros "Tengo Otra" kan fint komme til å skyve en av disse ut.

I fjor gikk "Grab the moment" til topps i finalen på lørdag kveld, mens den lå nederst på oddsen samme morgen. Så alt avhenger av hva som skjer på scenen, og da spiller ikke hverken radiospilling, strømmetall eller noe annet så veldig stor rolle. Derfor er det vanskelig å spå, før vi har sett dem live.

Men jeg tror likevel, med forbehold at resultatet blir at Rebecca vinner med Ketil Mørlands låt "Who we are". Dette er den låta som i flest kretser får god mottakelse. Den har fått høye terningkast i avisene og hos Petre. Den scoret også  nesten toppkarakter hos akademiske Universitas. På YouTube har den fått gjennomgående positive tilbakemeldinger, og ligger ofte i topp tre på slike rangeringer mange liker å lage.

Mørland og Rebecca har lenge holdt på med en video til låta, som utifra bilder på YouTube vil være en som dreier seg om disse plastiske operasjonene som så mange holder på med. Temaet i låta er ungdommers selvbilde, og å tørre å være den vi er. "Who we are". Som det sies i teksten: "Å endre meg vil ikke skjule sannheten, bare hvem vi er". Og "Å hate meg vil ikke gi deg mer kjærlighet".
En video om selvbilde og hat på for eksempel sosiale medier tror jeg vil kunne treffe veldig godt og gi låta oppmerksomhet inn mot den norske finalen.

Det jeg har sett av opptredener med Rebecca på YouTube gjør meg trygg på at hun vil levere live. Jeg tror vi får en naturlig opptreden fra henne, uten for mye sminke og glitter. Noe annet ville bryte med innholdet i teksten. Men jeg tror likevel det vil bli mektig, vakkert og storslagent scenemessig.
Og en naturlig jente, med et tema som er i tiden og med sterk stemme er slik som ofte går hjem hos nordmenn.
Jeg tror også de internasjonale juryene vil bedømme denne låten ganske høyt, av samme grunn som norske anmeldere har den på topp.

Hvis vi skal tenke på resultat i Lisboa, så vil det avhenge av hva slags låter de andre sender. Blir det mange slike store ballader som bygger opp mot et rytmisk klimaks mot slutten blir konkurransen hard. Men også her kan en video være til hjelp i promoteringen av låta. Vi husker vel alle hvor god hjelp Mørland og Debrah fikk av sin gjennomførte video til "A monster like" me i 2015.
Det er samme folka som denne gangen skal løfte Rebeccas "Who we are".

Så jeg holder fast ved det jeg har sagt før; at "Who we are" er en av tre låter i årets finale som kan være med å kjempe om seier i Lisboa, hvis vi i tillegg til låta har både flaks med hva andre land sender, startnumre og lager en sceneopptreden i verdensklasse.

Så gjenstår det å se om jeg får rett i spådommen min. Gjør jeg ikke det har ingen skade skjedd. Men jeg håper at en av de tre låtene jeg liker best blir vår representant i Lisboa.



Ingen kommentarer: