Sider

Norge er mer enn "olje og sjø". Viktig å skille seg ut i MGP


Hva skal vi satse på i år? Hva skal vi stemme på på lørdag, lørdagen deretter, lørdagen deretter og til slutt i finalen? Det viktigste må jo være å stemme på den du liker best. Men det er kanskje også lurt å tenke litt på hva vil passe i Eurovision Song Contest foran 250 millioner seere? Og hvordan vil vi at Norge skal framstå? Det er ikke bare å sende en sang, som skal synges på en scene. Det er pressekonferanser, det er debatter og låtene som sendes er med på å bygge opp et image, eller noen ganger å rive det. Hviterussland sendte i fjor en hyllest av seg selv, "I love Belarus". Det gikk mildt sagt åt skogen. De røk ut med høye kneløft. Til tross for at låta var kul nok, ble selvdyrkingen for tydelig. Hva vil vi skal være Norges image utad i 2012? 








En ting de fleste er enige om når det kommer til hva som gjør det bra i Eurovision er verdien av å skille seg ut. Noen år er feltet fullt av seige ballader, da er det åpenbart lurt å skille seg ut med fart, tempo og show. Jeg klarer ikke la vær å tenke på hva som hadde skjedd om vi hadde turd å sende Keep of Kalessin til ESC2010 i stedet for Didrik.
Det viste seg jo at det var flere sterke mannlige sanger med store stemmer det året, og det var mange store ballader. Det, sammen med Didriks nervøsitet og klønete staging senket Norge i 2010, mener jeg.
Tenk om Europa hadde fått et møte med norsk metall i stedet? Det hadde inntil da aldri vært med i ESC, og ville helt klart skilt seg ut:


Vi kan aldri vite hvordan det hadde gått.
Men, dersom vi er enige om at det er viktig å skille seg ut med noe annerledes. Ja, da kan det være en idè  å gi låta til United en sjans nå på lørdag. Låta "Little Bobbi" er urban, moderne og morsom! Og dette er jo også et lite stykke Norge.
Benedicte "Synnøve Solbakken" møter norske Sirius og artisten Hajii i låta "Little Bobbi".
Første gang jeg hørte den tok jeg den ikke helt på alvor, og trodde dette var et rent overskuddsfenomen, som de ikke hadde noen ambisjoner om å vinne med. Ikke trodde jeg de hadde noen sjans heller.

Men nå har låta vokst! Lena vant i 2010 med "Satelite". En merkelig pop-sak, som skilte seg ut både med rar eksent, klønete koreografi, merkelig rytme og morsomt arrangement.


Så, det å skille seg ut, og gjerne sende noe vi ikke har hørt før har vist seg å være et smart trekk i ESC sammenheng.
Jeg tror "Little Bobbi" har potensiale til å bli en hit på klubber, på radio og i ESC. Men da må vi stemme den fram også nå på lørdag.


Anbefaler alle derfor å høre på denne låta mer enn enn gang, og i det minste å vurdere å gi også denne en stemme. Norge har sjansen til å framstå som noe annet enn litt bakpå, sidrompa, men også noe friskt, nytt og moderne. Vi har verdens mest innovative oljeindustri, vi er internasjonale og vi er moderne. I alle fall er vi det også. Så hør her på United, med "Little Bobbi". Have fun!


9 kommentarer:

Tina sa...

Enig i at den har vokst, og jeg liker den bedre nå enn jeg gjorde i starten. Men fremdeles ikke nok til at jeg kommer til å stemme på den... For meg er det ikke et godt nok argument å stemme på noen fordi man skal skille seg ut i ESC, eller for den saks skyld vinne der, jeg stemmer på de sangene jeg virkelig liker:-)

Dersom mange nok stemmer på Ola Nordmann så blir det den, selv om det ikke er akkurat slik jeg ønsker at vi skal framstå i ESC-sammenheng. Men da er det tydeligvis slik det norske folk er? Jeg tror også the Canoes kan bli en stor hit blant mange av de som ikke pleier å stemme...

Anders M. Tangen sa...

Canoes kan bli en morsom liten sak ja :-) For ikke å snakke om Bobby Bare og Petter Øien. Jeg er enig med deg i at vi skal stemme på det vi liker.
Absolutt. Det er jo mitt hovedpoeng overalt. Men dersom folk stemmer på en låt av andre grunner enn selve låta blir det selvsagt helt feil.
Men for meg er nok ESC såpass moro og viktig at det er litt gøy å få komme seg til finalen da. Og jeg mener det absolutt er legitimt å tenke litt på å få en god fest denne lørdagen i mai, med norsk deltakelse. Det ER kjedeligere når Norge ikke er med. Synes jeg.

Tina sa...

Ja, jeg tror vi er ganske enige;-) Det er alltid gøy å ha Norge med i finalen, selv om en dårlig låt kan gjøre at jeg heller heier på andre land enn Norge... Anyway, det blir gøy uansett!

Anders M. Tangen sa...

I 2007 heiet jeg på Serbia husket jeg, og de vant! Det var en fin kveld det også. Men jeg står fast ved at jeg heller vil sende en låt som har en sjanse til å gå til finalen, og som viser oss som en nasjon som jeg kjenner igjen og setter pris på.
Men det får gå som det går! Det er mange bra låter med i år. Så det er vel egentlig bare to låter jeg har problemer med å sende til Baku.

KnutO sa...

Og hvilke to låter har du problemer med å sende til Baku Anders?

Utifra stemninga på nettet så vil mange stemme på Plumbo, og dessverre vil en del gjøre det i sympati. Det er litt trist synes jeg. Faktisk liker jeg "Ola Nordmann" og jeg vil ha den i den norske finalen. Men jeg har mine sterke tvil om den vil gjøre seg internasjonalt.

"Little Bobbi" har jeg hørt like mye på som de andre sangene til lørdag og det hjelper ikke. Det er rett og slett en altfor kjedelig sang for meg, det er ikke noe jeg ønsker skal representere Norge!

Jeg er veldig spent på "Times Change" med Bobby Bare og Petter Øien. Foreløbig er den min største favoritt. Det er knall countrylåt som smyger inn i øret og blir der. Den appellerer i utgangspunktet til mye av det samme segmentet som Plumbo og jeg er redd det vil bli dens bane. For internasjonalt vil den ha mye større appell enn "Ola Nordmann" og med country vil vi skille oss ut. Tyskland floppa med country for noen år siden (må si det sjøl om jeg fortsatt elsker "No No Never"), men denne tror jeg har større appell. "Things Change" vil derfor for meg være sangen som er mest riktig å sende til Baku utifra det å skille seg ut. Og jeg er sikker på at Norge vil få mye oppmerksomhet med en amerikansk countrylegende som en av det to artistene!

Anders M. Tangen sa...

Hei Knut! Det kunne vært gøy med Bobby Bare og Petter Øien. Den KAN ha en viss mulighet internasjonalt, og viser jo fram et lite stykke Norge. Enten vi liker det eller ikke, så er den amerikanske countrykulturen også en del av Norge. Så det kunne vært gøy med 76 år gamle Bobby Bare på scena.
Selv har jeg veldig sans for Toojis låt "Stay" også. Den får det virkelig til å rykke i dansefoten min. Samme med Reidun Sæther.
Jeg foretrekker å fokusere på de jeg VIL gå videre, og som jeg mener vil være gode representanter for Norge. I stedet for å snakke noen av låtene "ned". Derfor holder jeg svaret på hvilke to låter jeg synes ikke er gode nok for ESC for meg selv.
Det sensasjonelle er jo heller at det faktisk er så mange som 22 låter jeg mener er gode nok til å vinne. Jeg elsker også låte til Marthe Valle, men tror ikke den vil nå opp verken her hjemme eller internasjonalt. Dette blir uansett spennende!

Anonym sa...

Hvis Norge sender Plumbo, skal det til resten av Europa väre en av de veldig rare ting som kommer värt år (ja, som "I love Belarus" og de som holdte opp plakattene i fjor, hvem var det nå igjen...). United har litt dubstep i låta si, og dubstep er STORT akkurat nå. Og veldig modernt.

Anders M. Tangen sa...

Hei Anononym! Jeg mener også at "Little Bobbi" er den mest moderne låta i lørdagens delfinale. Og som du skriver, er dubstep veldig in i tiden, og det har aldri vært med i ESC før.
Norge har ofte gjort det bra når vi sender sjangere som ikke har vært med før. F.eks: Fairytale :-)
Når det gjelder hva skal ende opp med å sende, så vil jeg vente med å konkludere til jeg har sett alle delfinalene, og live-framføringene.
Men jeg mener at å sende "Little Bobbi" ville vært veldig morsomt, moderne og det ville bli en kult-hit låt.
Men om jeg mener det samme etter å ha hørt låta live, og sett alle konkurrentene vet jeg ikke.
Er også svak for Nora Foss Al-Jabri, selv om den låta er helt tradisjonell.
Likevel mener jeg det er viktig at vi sender noe de fleste av oss kan være stolte av.

Anonym sa...

Ja, det blir kjempespennende å se live-framföringene. Jeg er bare litt bekymret fordi jeg har problemer med å få NRK nett-TV til å fungere...