Sider

Plumbo bør ikke trekke seg eller diskes, men får ikke min stemme.

Lørdag 14.1.12  gikk Spelemannprisen av stabelen. Jeg kom seint hjem fra en 32 timers lang reise, og valgte å slå av før Plumbos takketale for prisen for årets hit. Det er jeg glad for nå. Å kalle Madcon for "moccamenn", med refereanse til låta "møkkamann" er mildest talt så klønete at jeg ikke synes de fortjener å representere Norge i Europa under ESC. Men de bør ikke diskes, eller trekke seg fra MGP på grunn av dette, mener jeg. Les hvorfor under.








Først vil jeg gratulerere NRK med en lekker Spelemannpris-produksjon. Musikken sto i sentrtum, det var en tett produsert billedregi, selv om det kanskje var litt vel "nedpå" til tider. Uansatt synd at Plumbos takketale hvor deres vokalist kaller Madcon for "moccamenn" skal være det som står igjen i avisoverskriftene etter Jarl Bernhofts store kveld.


At en vokalist i et band kommer med slike teite kommentarer, som avrunding på et år som blant annet har vært preget av 22.juli er totalt bak mål.
Nå skal jeg ikke være streng dommer over intensjonene han har for å komme med denne kommentaren. 
"Do not put intensions into other peoples mistake" sier den indiske lederen av Art of Living Sri Sri Ravishankar.
Men bare det at vokalisten kom på i si dette, er nok til å få meg til å tenke mitt om hva vokalisten i Plumbo står for.
Selv om han her beklaget, så har han sagt det. Jeg klarer ikke la være å tenke at munnen renner over av de hjertet er fullt av. Det var en lett tilgjengelig kommentar for han. Hvorfor var denne spøken så lett tilgjengelig?



Men nå er det ikke bedre å helle øl i hodet på folk heller.
Vi må kunne si ifra hva vi mener med sterke ord, men ikke reagere med vold.
Å helle øl er en slags vold som gjør at det kan virke som at en ikke har flere argumenter eller ord å svare med. Heller ikke er det veldig sjarmerende av Tchawe fra Madcon å kalle vokalisten i Plumbo for fittehøl på Dagblad TV. http://www.kjendis.no/2012/01/14/kjendis/musikk/spellemann/plumbo/madcon/19801049/


Å unnskylde seg med at de er bønder fra landet, slik vokalisten gjør i meda er veldig rart.
Vil de antyde at bønder i Norge ikke følger med i verden, eller vet at vi nå, særlig etter 22.juli, bør være varsomme med utsagn som dette?
Selv om han ikke mente det rasistisk, kan slike kommentarer være som å tenne på parafin for folk som faktisk har rasistiske holdninger i bunnen av sin sjel.
Å påstå at folk på landet, eller er bønder har slike holdninger er stygt og sårende for de fleste bønder.


At de stiller i MGP med låta "Ola Nordmann", setter kommentaren fra Spelemannscenen i et enda grellere lys, selv om den låta ikke kan sees på som en direkte hyllest til Ola Nordmann og hans feste-kultur.
Men jeg håper ikke de blir disket fra MGP eller trekker seg slik noen har hevdet, blant annet Wikipedia.
Å delta i MGP eller bli disket, skal ikke være en belønning eller eventuelt straff for god eller dårlig oppførsel. Men for å ha laget og framført en låt som vi vil skal representere Norge i Europa. Hvilke regler skal en bruke for å diske dem? Skal vi nekte folk som er påmeldte i en konkurranse fordi de sier dumme ting? Hvor skal grensene gå i så fall?

Det blir fort uryddig, om en skal begynne å diske deltakere på grunn av noe som skjer utenfor MGP-scenen. 


Like vikitg er det at publikum får lov til å reagere slik de vil. Det ble buing under Spelemannprisen, det kan for skje igjen. 

For å si et med en understatement: MGP-låta skal være jævlig god for at Plumbo får min stemme etter denne uttalelsen. Tror ikke en så god låt finnes.
Jeg vil ikke at Norge skal representeres av en med sosiale antenner som enten ikke er der, eller som ikke fungerer.
Likevel, det skal folk bestemme og ikke media eller NRK.



Jeg har et menneskesyn som tilsier at vi alle kan gjøre feil, uten å nødvendigvis mene noe vondt. Og jeg tror på retten til å beklage, og si unnskyld og så bli respektert for det.


Jeg vil ikke bruke mer spalteplass i bloggen min enn nødvendig på denne saken. Vil heller minne om Madcons fantastiske, inkluderende opptredenen under den internasjonale finalen i 2010. Dette bør være det vi forbinder med Ola Nordmann:



11 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg synes det er synd at folk er så veldig hårsåre og at det er leit at mye blir tolket rasistisk. Jeg tror ikke det var ment som en rasistisk bemerkning. Heller ikke tror jeg det var referanse til "Møkkamenn", selv om likheten i ordene er der.

Vi har alle en hudfarge. Enten vi liker det eller ikke. Å sammenligne hvite med med kindersjokolade (hvit sjokolade) trenger ikke være rasistisk. Heller ikke at det nye albumet vårt kanskje skal bli kalt for "Moccamenn".

Jeg synes det er nok nå. Nok fortolkning, nok hårsårhet. Okay da, mulig det var en tabbe det de sa, men la dem få en sjanse til. De var tross alt live. De vant. Og de var heelt der oppe.
Tviler sterkt på at de er ondsinnete.

Til slutt: jeg synes det hyles over en lav sko om småbagateller. Det sytes og klages. virker som om det er mer av det jo rikere og mer kjent man er.

Mvh
Lahcill

Anders M. Tangen sa...

Ja, vi er nok ikke uenige her. Som jeg skriver skal en ikke jeg legge onde intensjoner bak denne spøker, og han har beklaget. Det var ikke sjarmerende da Tschawe kalte vokalisten i Plumbo for fittehøl heller.
Det hører også med til historien at Madcon jo lo oppe på scenen da den teite kommentaren falt.
Men om Norge er tjent med en representant i Europa med såpass lite fintfølelse er jeg mildest talt stekt i tvil.
Samtidig som jeg har et menneskesyn som sier at alle kan gjøre feil, og fortjener å bli respekter når vi beklager en tabbe.

Anonym sa...

Begge burde beklage til hverandre. Ser ikke det voksne i å kalle tilbake. Dette burde Madcon holde seg for god til.
Og Madcon bør vel kanskje beklage til alle damer i tillegg? ;)


Mvh
Lahcill

Anders M. Tangen sa...

Nå har Tshawe beklaget at han kalte Plumbo-vokalisten for et fittehøl, og Kaizers-gitaristen har beklaget at han helte øl i huet på Plumbovokalisten, mens Plumbo-vokalisten har beklaget at han kalte Madcon for Mokkamann. Så kanskje vi kan slå en strek over dette nå?
Jeg håper ingen blir disket fra MGP for noe som skjer utenfor MGP og som de beklager.
Dette gjør ikke Plumbos låt verken bedre eller dårligere, og jeg håper ikke Plumbo får sympatistemmer på grunn av dette, men heller ikke blir straffet. Låta bør avgjøre.

Anonym sa...

Hei! Er glad for at NRK skjønte at dette bare var et utrolig kleint ordspill. Siden det også har kommet fram at Lars Erik er Madconfan og Tsawe faktisk selv har sagt han var "mocca"-farget: kan det være forklaringen på at Plumbo-Lars full av glede og nerver fikk denne "gode" ordspill-ideen? Jeg vet bare at hjernen er en rar greie, som får med seg mye rart i underbevisstheten. Det er derfor fint at mange nå føler dette sitatet er dekkende:
"Det var ikke særlig klokt sagt, Brum" sa Nasse Nøff.

Ole Brum: "Det var klokt når det var inni hodet mitt, men så skjedde det noe på veien ut !"

....selv etter 22.juli.

Anders M. Tangen sa...

Jeg er også glad for det gikk som jeg trodde, og håpet at de ikke ble disket. Nå er det opp til låta. Håper ikke Plumbo får verken sympatistemmer, eller at folk lar vær å stemme på dem på grunn av dette. Men at folk vurderer låta for seg.
Ønsker alle lykke til, og er glad denne tullete møkka-saken er ute av verden.

Anonym sa...

"MGP-låta skal være jævlig god for at Plumbo får min stemme etter denne uttalelsen. Tror ikke en så god låt finnes."- så i lys av forrige innlegg: nå stemmer du på den om den er en bra låt i forhold til de andre- uavhengig av uttalelsen?

Anders M. Tangen sa...

Nei, den får nok ikke min stemme. Men jeg er helt sikker på at mange andre kommer til å stemme på den :-) Som jeg skrev i forrige blogginnlegg, så har alle nå beklaget, og jeg håper nå at det er er låta som avgjør om folk stemmer på den eller ikke. Men det er nok andre låter jeg HÅPER på. Men jeg TROR denne låta kommer til å gjøre det bra, fordi den skiller seg så ut i dette selsakpet. Det betyr ikke at jeg stemmer på den. Lykke til!

Anders M. Tangen sa...

Nei, den får nok ikke min stemme. Men jeg er helt sikker på at mange andre kommer til å stemme på den :-) Som jeg skrev i forrige blogginnlegg, så har alle nå beklaget, og jeg håper nå at det er er låta som avgjør om folk stemmer på den eller ikke. Men det er nok andre låter jeg HÅPER på. Men jeg TROR denne låta kommer til å gjøre det bra, fordi den skiller seg så ut i dette selsakpet. Det betyr ikke at jeg stemmer på den. Lykke til!

Anonym sa...

Hei.
Jeg lurer virkelig på hvorfor du tar med 22. juli i ditt lange innlegg?

Anders M. Tangen sa...

Kanskje jeg ikke burde gjort det, men tanken var at vi 22.juli fikk en vekker, en påminnelse om hva som kan skje når vi greier å ta vare på hverandre, og stå sammen uansett rase eller religion. Vi så imamer gå hånd i hånd med biskoper, også videre.
Og at dette hadde gjort oss mer nøye med ikke å komme med setninger eller utsagn som av andre kan tolkes rasistisk. Men, jeg hadde sikkert ikke trengt å nevne den tragiske hendelsen i bloggen for å få fram poenget.