Sider

Azerbaijan på hjemmebane i Nederland med "Mata Hari"


Vi nærmer oss faktisk slutten på Semfinale 1 nå. Vi er framme ved start nummer 14, Azerbaijan. De stiller også i år med Efendi, som skulle deltatt i fjor.  Låta "Mata Hari" er, såvidt jeg kan forstå, et rent nederlandsk produkt med kun nederlandske låtskrivere. Det oser egentlig låt-skriver camp, eller en eller annen form for konstruert studio-dugnad lang vei. Uten at det er noe galt i det. Men noen ganger kan det bli litt sjelløst. 

Når det gjelder denne låta så får jeg følelsen av at låtskriverne har hatt chat-gruppe sammen, så har de sendt hverandre låter som de lar seg inspirere av. Som et slags musikalsk "mood board". Eller kanskje de til og med har møttes i studio. 

Så har de bare begynt å sette elementer sammen med tanke på Eurovision, og med tanke på Azerbaijan. Problemet for meg er ikke denne måten å jobbe på. Det er noe flott når kreative mennesker jobber sammen i et studio og får et flott produkt ut av det. Det kan bli veldig mye sjel og tanke bak det. Det vet jeg av erfaring.

Men noen ganger blir det bare konstruert. Det synes jeg det blir her. I motsetning til Ukrainas etniske innslag, som jeg skal bedømme i morgen, så virker det etniske elementet i denne låta litt tegnefilm aktig. Det er sånn musikk Disney kan finne på å legge på når Ben Redik Fy Fasan eller Aladin viser seg med sverdet og turbanen sin. 
Eller kanskje når prinsessen Efendi skal fly på flygende teppe til Ali Baba. 

Det virker på meg som en klisjé-pastisj over orientalsk musikk, slik de KANSKJE  tror den er i Azerbaijan. 

Teksten er da også en stabel med rim oppå hverandre om Mata Hari, som ved nærmere historiske undersøkelser kanskje ikke var så skummel allikevel. 

Nei, selv om dette jo fenger på et visst nivå, så treffer det ikke noe hos meg. Fordi det for meg ikke virker ekte. Likevel er jo dette godt håndverk. Det svinger og det er godt driv i beaten. 

Nå kan det godt hende at dette er aldri så autentisk og ekte når det kommer til det faktiske. Men det hjelper ikke på min opplevelse. Nederlandsk orientalisme ble denne gangen litt for rart for meg.

Men jeg kan jo ønske Efendi veldig lykke til på det som blir en hjemmebane for låta i Nederland. 

Azerbaijan er et av landene med autopass inn i finalen. Så de greier nok det i år også. 

MIN VURDERING 4/12



Ingen kommentarer: