Sider

Et deilig ullteppe med noen hull


Roxen er en av Romanias mest spilte artister på radio. Hun er i tillegg til. være musiker, som blant annet har samarbeidet med Alexander Rybak på låta "Wonderland" "mamma" til 8 katter. Hun elsker blåmuggost, og musikken hennes kaller hennes team for mystisk, drømmeaktig. Jeg er ikke uenig i det. Også årets låt "Amnesia" er som et godt ullteppe å trekke rundt seg i sofaen. Men, det er et teppe som har noen huller, etter min mening. 

 
Slik jeg tolker teksten så er dette en trøste-sang for alle som sliter. Amnesia er et begrep som betyr å glemme minner, hendelser eller fakta. I mange filmer og serier brukes begrepet også om å glemme sin egen identitet, og om de forvirringer det skaper. 

Her i "Amnesia" synger Roxen om å glemme kjærligheten til seg selv. 

Når versene starter er dette musikk som er som en bolle med en god, dyp. fyldig curry. Eller som et deilig ullteppe å rulle seg inn i. I starten er dette en låt som får meg til å lytte. Den fanger oppmerksomheten min. Men når refrenget kommer, er det som om det blir huller i ullpleddet. Som i versene er behagelig og soft, blir i refrenget litt rufsete og, for meg, irriterende. 

Nå skal vi ikke se bort i fra at det er tilsiktet for å forsterke budskapet, og for å skape en dynamikk. Men for meg blir det i refrenget for repeterende i et litt mer irriterende stemmeleie enn i verset. Roxen har en moderne stemme og stemmebruk. Akkurat slik vi i år for eksempel fikk fra Imerika i MGP med låta "I can´t escape", eller fra Bulgarias Victoria i årets Eurovision. En nesten hviskende, raspende stemmebruk med mye luft, og likevel med trøkk.

Jeg skulle ønske jeg likte denne låta bedre enn jeg gjør. For jeg liker budskapet, og jeg synes låta har  gode anslag. Den kommer på et tidspunkt i semifinalen som kler låta godt. Det kan blir godt å lene seg tilbake og få dette teppet og denne curryen etter en del energiske opptredener. Så får jeg leve med at det er noen huller i teppet. 

Jeg regner denne som ganske sikker på finaleplass. 

Min vurdering 6/12




Ingen kommentarer: