Sider

Adrenalin-kick fra San Marino


Vi har kommet til andre semifinale i årets Eurovision. Show-starteren her er San Marino med artisten Senhit. Senhit er født i Italia med røtter fra Eritrea og er kjent for å blande italiensk uttrykk og europeisk eltkronisk dance med sine eritreiske musikalske røtter. Det er da virkelig tydelig i låta "Adrenalina", som også har betydelig svenske-hjelp med på laget. 

Eritrea er et nordafrikansk land med sterke bånd til Midt Østen. Det hører vi denne låta med orientalsk musikalsk fundament.  Litt i motsetning til Azerbaijans låt med Efendi er her det etniske bedre integrert. Så er dette djevelske godt produsert. 

Det underliggende rytmedrivet trøkker låta framover og hvert element glir over i det andre uten kunstige stopper. Til og med rap-partiet glir greit inn i låta her. 

Senhit har reist rundt i Europa som danser for en del år siden. Jeg tror det vil komme tydelig fram på scena. Spørsmålet er jo bare om hun greier å framføre låta med like mye adrenalin og energi, samtidig som hun også skal hoppe og danse. 

Jeg synes dette er tøft, det er fengende og jeg liker uttrykket til Senhit. Hun framstår trygg, solid, morsom og leken. Selve historien i låta har jeg ikke noen sterk mening om. Dette er ikke en tekstdrevet lå, men en rytmedrevet. Så jeg velger å ikke analysere teksten så mye dypere her. Jeg skal nok eventuelt kunne greie å kauke med på ordene "You´re my adrenalin" ved behov. Nå tror jeg ikke at det blir et presserende behov, men jeg føler ikke at sterkt sosialt press på å lære meg og analysere veldig mye mer av teksten her. 

Det skal en skikkelig dårlig framføring til for at denne ikke skal greie seg gjennom nåløyet til finalen tror jeg. Så kjør på du Senhit. 

MIN VURDERING 8/12






Ingen kommentarer: