Sider

Malta kan begynne ombyggingen av skipshallene sine

I 2009 var jeg på nordiske mediedager i starten av Mai. Der møtte jeg produsent for Dinamo, Odd Arvid Strømstad som fortalte at de allerde hadde booket Telenor Arena for Eurovision i 2010. Så sikre var de på at Rybak kom til å vinne. Så sikker er jeg ikke på at Destiny vinner for Malta i år. Men jeg tror de like gjerne først som sist skal legge planer, og tørrlegge noen skipshaller. 

For det første. Ikke kom til meg med den derre at Malta ikke har kapasitet til å arrangere Eurovision. Det har de. De arrangerte Junior Eurovision i 2014. Internasjonalt er det vesentlig mindre enn voksen-Eurovision. Likevel, dette fikser de. De har mange store haller som krever litt ombygging. Og det er en av Europas mest populære turistdestinasjoner. Dette fikser de. Spe på med et par cruise-skip i havnene og overnattings-greiene er i boks.

Det er nemlig ikke usannsynlig at Malta vinner i år. De leder på oddsen. Destiny har vist sine vokale prestasjoner sammen med et klassisk orkester, hun har holdningen, og hun har låta.

Men, okey, la meg fortelle hem hun Destiny er da. Hun er vinner av Junior Eurovision i 2015, året etter at de selv arrangerte det. Hun har også vunnet X-faktor. 

Låta "Je me casse" har lånt tematikk og holdning fra Netta i 2018. Så har de lånt idéen med en epic-saks greie fra Moldova. Så har de tatt litt Fuego og mye annet også.

Men det er ikke kopi dette. Dette er the real thing. Selv om jeg reagerer litt på objekt-gjøringen av han mannen i videoen. Hadde dette gått om det var en mann som gjorde dette mot en jente?

Jeg vet ikke. Ikke spiller det noen rolle heller. For dessverre er det fortsatt kvinnene som trenger denne kampen for å få være seg selv, og ikke leve på nåden av en eller annen mann som skal forsørge dem.

Et viktig tema. Men denne dama har eleganse, hun har avslappetheten i kroppen, og er ikke angstbiterske. Hun har stålkontroll, samtidig som det hele virker lekent og lett. 

Jeg tenker ikke på at jeg hører en feminist-sang. Borte er tåfislukta, hampen og Chianti-vinene med gitter fra 70 tallet. Her er det moro, lek, clubbing og en rytmisk fest. Melodisk er det et og annet å utsette. Likevel, i årets selskap så holder dette til topp-notering hos meg. 

Denne går så klart til finale. Den er en sannsynlig vinner i finalen også. 

MIN VURDERING: 12/12



Ingen kommentarer: