Sider

Vurdering ESC2019: Tøffe rockebudeier fra Polen

Tulia tuller litt med stereypiske oppfatninger av Øst Europa. Tror jeg
Merkverdigheter hører Eurovision til. At noe er en merkverdighet trenger ikke å bety at noe er dårlig. Polens låt er en liten sånn merkverdighet. En låt jeg for øvrig ikke får ut av hodet. Selv om jeg av og til kunne ønske meg å nynne på noe annet. 


I oktber delte Depeche Mode en coverversjon av deres hitlåt "Enjoy the silence" på deres egen hjemmeside. Coverlåten var av typen folkrock, og det var nettopp disse fire jentene i Tulia som sto bak låta.
I mai representerer de Polen i Eurovision i Israel.

Det er noe fascinerende og betagende ved unge, flotte jenter som står helt rolig i nasjonaldraktene sine og synger ut med trøkk. Trøkket kommer ut gjennom stemmebåndene og ikke gjennom utfordrende dansemoves.

Denne måten å synge på er karakteristisk for flere land i Øst Europa. De synger i kor, men ikke flerstemt. Det gir en karakteristisk klang. I videoen tror jeg de leker litt med stereotyper vi i vesten normalt forbinder med f.eks Polen.

Mørke, triste lokaler. Alvorlige ansikter. Særdeles rustikt.

Men dette er faktisk ganske tøft. Særlig på et bra anlegg. Selv oppdaget jeg låta for alvor da jeg var i studio under innspillingen av "Adresse Tel Aviv". Jeg tror disse jentene vil gjøre det bra i Eurovision, fordi denne musikkstilen har langt flere tilhengere enn vi tror i Øst Europa.
De vil nok også forstå estetikken i nummeret bedre enn oss her i vesten.

Min vurdering: 6/12
Sjanse for finaleplass: 50%

Ingen kommentarer: