Sider

Vurdering ESC2019: Å ..... se så spesielle vi er!! Portugals pling-plong

Om dette bidraget tenker jeg mest at det er utrolig jålete og spjåkete.
Årets merkeligste bidrag, etter min mening, kommer fra Portugal. Mannen som framfører dette har kunstnernavnet Conan Osiris. Conan har han hentet fra en tegneseriefigur, mens andre halvdel av navnet er et egyptisk mytologisk navn. Fyren er selvlært danser, har studert kunst og design og har jobbet i en av de mest ikoniske sex-butikkene i Lisbon.



Jeg har stor respekt for alle som har knekt koden til Portugal i år, og som liker denne låta veldig godt. En stund var den oppe i Topp Ti på oddsen også. Mens den nå er i grenseland i forhold til om den kvalifiserer seg. I dag, 4.april ligger den på tiendeplass på oddsen i Semifinale 2.

Låta har en særdeles kunstnerisk tekst om å knuse telefonen og gå inn i livet. Litt som et sitat fra en tekst av Ingvar Ambjørnsen på Jahn Teigens låt "Livet flyter": "Jeg knuser klokka og går inn i tiden".
Et par strofer i teksten er: "Jeg vil knuse telefonen, jeg vil leve........ hvis livet sender melding"

I og for seg har teksten et budskap jeg både trenger og kan stile meg bak. Men med denne bisarre sceneopptredenen, det merkelige arrangementet med kliing, klang, pling plong og artistens innover utstråling så år han ikke fram til meg på noe plan overhodet.

Kanskje har det noe med forventninger og kontrakt mellom meg og artisten. For kanskje kunne dette fungert fint på Henie Onstad kunststenter, eller på Ultima-festivalen i Oslo.
Men i Eurovision blir dette for meg bare provoserende. Dessverre.

Min vurdering: 1/12
Sjanse for finaleplass: 45% 




Ingen kommentarer: