Sider

Vurdering ESC2019: Stemningsfull plystring fra Ungarn

Ungarns Joci Papa leverer etter min mening en av årets beste låter i årets
første semifinale. 
Joci Papa er tilbake. Mannen som har spilt gitar siden han var fire år. Gitaren var sikkert lett tilgjengelig siden faren hans er med i et kjent sigøynerorkester i Ungarn. Joci er med for andre gang, og da han deltok med "Origo" i 2017 var det første gang en som kaller seg "sigøyner" var med i Eurovision. 


Låta "Az en apam" er en slags hyllest til pappaen, som altså er denne sigøynermusikeren.
I låta synger Joci at han er oppdratt med sanger, sanger som er som vinder.

Personlig elsker jeg å feriere å i Øst Europa, men Ungarn har jeg ennå tilgode å besøke. Det må jeg jo bare få til, etter å ha fått oppleve Hviterussland, Ukraina, Albania, Bosnia, Slovenia og Serbia.
Denne låta kunne ikke kommet fra Sverige, Norge, Aserbaidsjan eller Danmark.
Det er ikke mange strofene Joci trenger å synge før en skjønner dette er fra Ungarn.

Og da er Eurovision på sitt  beste for meg. Når det å høre låtene, og se framføringene blir som å være på en musikalsk inter-rail rundt i Europa.
Jeg blir i godt humør av denne. Selv om jeg ikke er stor fan av plystring i låter, så synes jeg det passer her. Det er jo en hyllest til pappaen dette, og min pappa plystret mye da han levde. Og det å plystre er på en måte noe mange pappaer holder på med.

Så gleder jeg meg til å se dette live. Jeg tror artisten Joci kommer bedre fram da.
Nå klarer jeg ikke å unngå å legge merke til en litt morsom detalj i videoen: Han spiller kassegitar med skinnhansker. Det har jeg aldri sett noen få til før :-)

Så, jeg kan bare si: vel blåst. Eller vel plystra til Joci. Gleder meg til å følge denne låta gjennom Eurovision.

Min vurdering: 10/12
Sjanse for finaleplass: 75%

Ingen kommentarer: