Sider

Vurdering ESC2019: Arbeidsuhell fra Australia?

Nok en høy kjole i Eurovision. Med en slags flyvende heks i bakgrunnen.
Denne gangen er det Australia som står for "høy kjole-innslaget"
I dag skal jeg ta for meg Australia. Et land jeg føler jeg har en ganske sterk tilknytning til, selv om jeg aldri har vært der. Og selv om mitt private klimaløfte muligens frarøver meg muligheten til å reise dit i framtida.
Grunnen til tilknytningen er at jeg og min samboer nå i ti år har fulgt med på Master Chef Australia, og føler vi har blitt litt kjent med et fantastisk hyggelig land med hyggelige folk. 



Australia er ferske i Eurovision. Og det er da også de som mener landet ikke har noe der å gjøre, siden det ikke ligger i Europa. Men de har jo en sterk tilknytning til Europa ved at det britiske kongehuset er overhode, og landet stort sett består av innvandrere. Fra Europa.

Som alltid vurderer jeg med Eurovision skalaen: 1-2-3-4-5-6-7-8-10-12

Kate Miller-Heidke: Zero Gravity

Kate Miller-Heitke fra Australia er stjerne i hjemlandet. Prisbelønnet låtkskriver og artist som utforsker grensene mellom pop, folkemusikk og opera.

Selv om jeg liker både lutefisk og sjokoladefondant, så betyr ikke det at jeg liker på en og samme tallerken.
Låta Zero Gravity synes jeg er for desperat i forsøket på å være spesiell.
Jeg har stor sans for egenart i Eurovision. Og hva er vel en finale uten rare innslag.
Men på en pussig måte ramler dette nummeret også sammen på "raring"-skalaen min. For det er ikke rart på den frivillig, eller ufrivillige måten heller.

Det er nemlig faktisk så elegant gjort, det er profesjonelt og gjennomtenkt at det ikke helt er mulig å le godt av det heller. Jeg blir bare sittende å føle meg dum, fordi jeg ikke forstår det hele.
Selv om det sceniske med denne voldsomme høye kjolen begynner å bli litt utbrukt.

Likevel all ære til de mange som elsker dette og gjerne ser Australia på pallen i år. Det er noen av dem også. Men jeg har nok andre jeg heier mer på.

Jeg tror denne slår bedre an hos juryene enn hos seerne.

Min vurdering: 3 av 12
Sjanse for finaleplass: 40%

Ingen kommentarer: