Sider

Hva med...... Marie Klåpbakken?

Hva med et comeback fra Marie Klåpbakken? Solid, fengende
folkemusikkpop? Eller.....?
Det nærmer seg slutten på disse "Hva med.......?" artiklene mine. Jeg vil bli forbauset om ikke i alle fall én av de jeg har nevnt er å finne i en eller annen rolle i årets MGP. Men dette handler kun om å sette sammen små biter til en helhet, og magefølelse. Så det er godt mulig at ingen av disse i det hele tatt er å finne.  Etter lekkasjer i fjor til blant annet "Se og Hør" og til noen journalister litt lenger vest i landet så virker det som om MGP-redaksjonen er enda mer nøye med å holde på sine hemmeligheter. Og det er jo faktisk best sånn også. 


I dag skal jeg ta for meg Marie Klåpbakken. Hun har vært med i MGP før, med "Ta meg tilbake" i 2015. Den forble uplassert og gikk altså ikke til gullfinalen.
Det var for meg én vinnerlåt det året, og den vant. Ketil Mørland og Debrah Scarlets duett "A monster like me" hadde en magi, og en stemning som for meg gjorde at den sto klart ut.

Men jeg likte også Marie Klåpbakkens bidrag, selv om jeg synes låta i MGP-versjon hadde blitt en smule overprodusert. Men Marie har et sjarmerende scenevesen, og evner å lage gode, fengende pop-melodier med røtter godt plantet i norsk folkemusikkjord.
En oppskrift som det ikke er noen grunn til å legge bort i MGP neste år heller.
Mye tyder på at det blir en veldig moderne finale i år, men jeg tror likevel at det vil bli plass til et par mer "tradisjonell" låter i NRKP1 land.

Marie Klåpbakken har hatt mange hitlåter på radio gjennom årene, og deltar nesten alltid i TV-programmer der de trenger en korist og en instrumentalist i bakgrunnen. Enten det er "Stjernekamp", "Hver gang vi møtes", "Spelemannprisen" eller hva det måtte være.

Marie er på hugget for tida med egen musikk, og er svært aktiv med å promotere seg og musikken på instagram. I 2015 uttalte hun at hun var litt lei av å stå i bakgrunnnen, og ønsket mer å stå fram som solo-artist. Jeg blir ikke forundret dersom vi i 2019 får et Marie Klåpbakken come back.

I så fall håper jeg på en noe smartere produsert låt, hvor den gode melodien står i fokus, og at en heller bygger opp en magisk stemning framfor å pøse på med effekter for å lage såkalt "trøkk" i låta. Det er ikke alle låter som skal ha såkalt "trøkk" i bassen og i produksjonen. Trøkket kan noen ganger være i en felesolo, i et refreng framført så engasjert at du ser svetten i panna til artisten.

Dette er "Ta meg tilbake" fra finalen i MGP, sammen med KORK:



Her er samme låt i akustisk versjon:



Her kan du se en presentasjonsvideo om Marie:



Her kan du se henne i en litt annen setting. Fra innlands-scenen med "Himmelen i min favn", siden det snart er jul og gode greier:



Og her er hennes kanskje største radiohit, framført i "God morgen Norge" på TV2.



Fakta:

- Født i 1985 på Vinstra i Oppland
- Er en anerkjent studiomusiker både som korist og felespiller. Deltok blant annet på Vinnies store suksess "Sommerfuggel fra vinterland" i "Hver gang vi møtes".
- Ga ut debutalbumet "Framtida" i 2012
- Har en mastergrad fra Norges musikkhøgskole som fokemusikksolist
- Har hatt en av sine største radiohiter med låta "To unge vakre". 
- Deltok i MGP i 2015 med "Ta meg tilbake. 


https://www.facebook.com/marie.klapbakken
https://www.instagram.com/marieklaapbakken/


Ingen kommentarer: