Sider

Hva med....... Isak?

Isak har en forgrunnsfigur som ikke er redd for musikkonkurranser.
Hvorfor ikke da også MgP?
Du har den delen av norsk musikkbransje som avskyr musikkonkurranser og ser ut til å nekte å innse at de er en del av en underholdningsbransje. Artister, låtskrivere og produsenter som har det sånn mener jeg ikke vi trenger i norsk MGP. Jeg vil heller ha med sultne, dyktige folk som veldig gjerne vil delta og som omfavner konseptet med hele seg. Framfor blaserte, kjente artister som trekkes, nærmest motvillig, opp på scena i Oslo Spektrum og deltar med bremsene på.
Derfor leter jeg etter både ønskede, og potensielle MGP-artister blant de som ikke ser ut til å ha noe prinsipielt imot å konkurrere i musikk. Og som har vist dette ved å delta tidligere. Enten det er i The Voice, i Stjernekamp eller Idol. 

Den artisten jeg vil løfte fram i dag har allerede deltatt i en musikkonkurranse. Så hvorfor ikke MgP? Jeg snakker om Isak, bandet hvor Stjernekampvinner Ella Marie Hætta Isaksen er frontfigur. 


Bandet Isak vant Samid Music Award i 2018, og lørdag 3.november spiller de under Oslo World Festival med en konsert på Blå klokka 22.00. Tidligere i år opptrådte de også under Spelemannprisen, og har på halvannet år rukket å markere seg i den ganske eksklusive genren elektro-joik. Musikken grenser også inn mot kunstpop og etno-pop. Frontfiguren, Ella Marie har da også deltatt i MgP før, da riktignok den samiske varianten, Samid Grand Prix, hvor hun vant i 2016 med sin egen låt: "Loaddaerru".


Jeg mener at det Isak står for, er som skapt for MgP og Eurovision. Urkraften som ligger i bunn for samisk musikk deles av store deler av Europa, særlig i Øst Europa og Nord Europa. Den har en klangbunn som er vanskelig å ignorere. Samtidig har Isak et moderne, fengende lydbilde og som våger å lage tradisjonelle låter med vers og refreng som lett fester seg.
De har etter min mening både kommersiell apell og troverdighet som musikere.

Samtidig har de en frontfigur i Ella Maria som har fått mye god trening i å håndtere TV-presset gjennom Stjernekamp.

Derfor er Isak et band jeg veldig gjerne ser i en norsk Grand Prix-finale. Av ulike grunner tror jeg ikke det er helt usannsynlig heller. Om ikke de deltar, så håper og tror jeg noe i samme gate finner veien til Oslo Spektrum og ut i norske TV-stuer 2.mars 2019.
Hvis det da ikke er for tidlig etter en lang og krevende Stjernekamp-sesong.
Nicoline ble med ett år etter Stjernekamp, mens Aleksander Walmann ble med rett etter sin Stjernekamp-innsats.

Her er den offisielle videoen til den låta bandet framførte i Stjernekampfinalen lørdag 27.oktober.



Og her er låta i live-versjon fra Stjernekamp:



Til slutt, her er Isak fra Spelemannprisen med en hyllest til Mari Boine. Dette klippet viser to ting: At Ella Marie har en naturlig sjarm og autoritet foran kamera, men også at hun har hatt godt av skolen hun har gått gjennom Stjernekamp.



Hør all musikken fra Isak her på Spotify:
 https://open.spotify.com/artist/2LGU3PxihjIK5SUeCVcdFl?si=Y1XLXWxWQ26GUdmZnrlInA

Fakta: 
Trioen bestående av trommis Aleksander Kostopoulos (Mari Boine, Moddi, Adjagas) , keyboardist og produsent Daniel Eriksen (som blant annet har jobbet med Alan Walker, The Wombats) og Ella Marie Hætta Isaksen.

Ella Marie Hætta Isaksen er født 1998 og kommer fra Tana og har vært innvalgt sentralt i Natur og Ungdom

Ella Marie vant Samid Grand Prix i 2016 med egen låt, vant Stjernekamp i 2018, og ble sammen med Isak kåret til årets nykommer i Samid Music Awards.

Har blitt lovpriset av musikkanmeldelere i Petre og i musikkpublikasjoner, og er et av Norges mest etterspurte band på world-music scenen. 


Oppdatering:
Ella Marie Isaksen skriver i en melding til meg i dag "Kult!" men skriver videre: "Vi er ikke interessert i å delta på MGP". 
Jeg lar likevel innlegget stå, for jeg både håper og tror at denne "genren" vil være representert under MgP 2.mars.   


Ingen kommentarer: