Sider

Hva med......? Tix?

Hva med "Tix" i MGP? (Bildet er hentet fra hans egen YouTube-
video. 
Nå har jeg nettopp kommet hjem fra noen fantastiske dager på Færøyene. Her spiste vi blant annet på en restaurant som har stjerne i Michelin-guiden og som virkelig lå ute i huti-heita. Halvtimes taxitur og sju minutter med landrover må til for å komme seg dit. Et vakkert sted. Det er grunnen til at jeg ikke har vært så aktiv på bloggen de siste dagene.
Men siden sist har vi jo fått datoen for den norske finalen, som i år blir 2.mars i Oslo Spektrum! Jeg gleder meg!

Så tilbake til min lille serie hvor jeg stiller spørsmålet "Hva med.....?" Hvor jeg drøfter ulike artister og låtskrivere om de kunne være aktuelle, og hvorfor. 

I dag tar jeg for meg Tix.


Om Tix er det mye å si. Noen vil nok tvil ta avstand fra hans holdning til både jenter, penger og samfunnet som sådan slik han framstår på f.eks Snapchat. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke følger han der, og heller ikke på andre sosiale medier. For jeg er nok blant de litt "pripne" som synes mye av det som formidles er forkastelig. Og da tenker jeg på musikken. Tix er på mange måter Kongen av russelåter, og er et fenomen som langt de fleste unge har et forhold til.

Selv om musikken ikke spilles på radio. Under et "Topp 20" arrangement på Rådhusplassen truet han med å plassere en båt ved brygga, med nesten like stort lydanlegg som på scena, og spille sine egne låter derfra. I en protest mot at han ikke var invitert, til tross for at han er en av Norges mest strømmede artister.

Men hvorfor tenker jeg at det likevel hadde vært gøy med han i MGP? Grunnen er åpenbar. Tix, eller Andreas Haukeland som han egentlig heter må nødvendigvis ha en eller annen teft for å lage fengende låter med livsfarlige refrenger som ikke blir hitlåter, men nærmest fenomener.

Jeg så Gangnam Style, framført som gruppeoppgave under Stjernekamp. Rett før Heine Totland , Ella Marie Hætta og Ole Børud skulle på scena lovte de et sykt show som ingen før har sett. Så sa de: Grand Prix neste! Når jeg så hadde sett ferdig deres show så både lo jeg, ble i så godt humør og nesten litt rørt av innsatsen dere på scena. Og så tenkte jeg. Hm. ja hvorfor ikke et nummer med en slik galskap og energi som ble vist på scena under Stjernekamp?
Med for eksempel Alexandra Rotan som frontfigur? Eller for den saks skyld Ulrikke, som er med i Stjernekamp i år.



Og hvem kan lage en slik låt? Her tror jeg faktisk at en fyr som Tix kunne være rett mann. Eller Andreas Haukeland. Han har selv uttalt at han gjerne vil vise at musikken hans ikke er et fenomen som kun slår an i Norge, men også internasjonalt. Hvilken arena er bedre til akkurat det enn verdens største musikkonkurranse? Hvilken revansj på "musikksnobbene", i hans øyne altså, ville det ikke være å vinne hele skiten for Norge? Hvem kan da ignorere han?

Nå er han da også aktuell med en låt som tipper Spotify-listene i Sverige. "Sweet but psycho" med Ava Max skal nå erobre Europa. Og Andreas Haukland, Tix er en av opphavsmennene. (https://www.vg.no/rampelys/i/karo0Q/tix-topper-i-sverige)

Dette synes jeg er både akseptabel og fengende pop, som jeg gjerne vil se og høre i MGP. Den har melodien, har refrenge har rytmen. Med enda mer galskap, en morsom dans og spektakulært scenisk lys/pyro/effektshow hadde Norge hatt et nummer til Eurovision som jeg synes vi altfor sjelden ender opp med å sende til konkurransen.

Og Tix elsker å lage spetakkel rundt seg selv. Gjerne provosere. Å sende han sammen med en front-artist til Eurovision hadde vært gøye, selv om han som type ikke er min kopp med te. Det kan bli litt som sirkus Wig Wam i 2005.

Så, hallo Tix? Tar du telefonen om Stig Karlsen ringer?

Her er videoen til låta "Sweet but psycho" som nå er strømmet 12 millioner ganger på èn måned.



Her er Tix sin mest strømmede låt på Spotify: "Shotgun"



Om Tix:
- Varmet opp for Justin Bieber under hans konsert i Stavanger
- Fra Bærum
- Født i 1993
- Slo gjennom med låta "Sheiken" i 2015. Ble heftig diskutert og kritisert i media. Tix svarte på kritikken med å legge ut bilde av seg selv hvor han badet i penger
- Er signert som låtskriver som låtskriver i Los Angeles. 




Ingen kommentarer: