Sider

Hva med.....? Lisa Børud?

Lisa Børud fra Stjernekamp 2017 i generen EDM.
(Foto: Hentet fra NRKs YouTube kanal) 
De siste årene har jeg laget to "lissom" Grand Prix-finaler på bloggen min. 
En liste med mine ønskeartister. En med mer eller mindre kvalifiserte gjetninger på artister ut ifra ting jeg hører og snapper opp her og der.
I år gjør jeg det litt annerledes. Jeg kommer til å presentere artister som har det til felles at jeg gjerne ser dem i en norsk finale. 
Ikke alltid fordi jeg selv personlig er blodfan, men fordi at jeg tror de vil kunne bidra til engasjement i Grand Prix, og et godt resultat i Eurovision.




Den første artisten jeg vil trekke fram er Lisa Børud. Hun var med i Stjernekamp 2017 og gjorde stor lykke i den ene genren etter den andre.
Da "That´s how you write a song" vant den norske finalen var det med dansere som kunne konsentrere seg om én ting; å danse.
Siden innspilt koring ikke er tillat i den internasjonale finalen ble Lise Børud håndplukket til å være med å kore og danse sammen med Rybaken i den internasjonale finalen.

Som MGP-sjefen Stig Karlsen sa den gang så er det ikke slik i Norge at det kryr av folk som har egenskapen at de er gode til både å danse og synge.

Nå er dette da heller ingen forutsetning for å delta i Melodi Grand Prix. Ta for eksempel Margaret Berges opptreden med "I feed you my love". Det ville vært aldeles galt å sette opp det nummeret med danse-koreografi. Men i en norsk finale bør det etter min mening også være med noen numre med en artist som behersker kunsten å danse, og synge.

Internasjonalt er det riktignok lenge siden en slik låt har vunnet. Sist gang var vel i 2012 da Loreen vant med "Euophoria". Selv om det var en "kunstdans" sammen med en partner på scena, så var det likefullt en låt som krevde fokus både på vokal og koreografi.
For å finne et danse-shownummer som vinner av Eurovision må vi helt tilbake til 2005 og Elena Paparizous låt "My number one".



Derfor er det nok ikke avgjørende for et godt norsk resultat i Eurovision at vi finner en slik artist som er god på både danse og synge samtidig. Men fy flate hvor gøy det er når vi har det med. Og jeg tror det bare er et tidsspørsmål før vi igjen har en slik vinner. Det var bare nesten at ikke Kypros vant i år med låta "Fuego", som i store deler av Europa ble en større hit enn vinnerlåta. "Fuego" var et ur-eksempel på en slik danseshow-låt.



Så tilbake til Lisa Børud. Hun har både en litt barnlig sjarme, og en råskap på scena som gjør hennes apell veldig bred. Det skal mye til å mislike den jenta. En kan mene hva en vil, men det er ingen ulempe om en skal tenke konkurranse.

Så JA, jeg vil ha med Lise Børud i MGP. Kanskje har hun nå også fått smaken på musikkonkurranser? Både gjennom Stjernekamp og Eurovision.

Noen fakta om Lise Børud:

- Barnebarnet til Arnold Børud som gjorde stor suksess både i kristen Norge og utenfor med Børud-gjengen. De har da også deltatt i MGP tre ganger.
- Ga ut sitt første album i 2001. I 2003 ga hun ut albumet "Hjertevenn" som handler om et gatebarn i Bolivia som her familiens hjertevenn. I 2010 ga hun ut "Mitt valg".
- Hun er nå med i musikkgruppen DM, og er denne høsten aktuell med låta fra storfilmen "Kutoppen" for barn og voksne.
- Hun ble i 2007 tilbudt en TV karriere hos Disney, men familien avslo.
- Lisa Børud er utdannet danser hos Bårdar hvor hun har hatt "hip hop" som sin genre. 

Her er tre opptredener fra Stjernekamp med Lisa Børud hvor hun viser hvor godt hun håndterer å danse og synge samtidig. Selvsagt danser hun best når hun kan konsentrere seg kun om det, og synger best når hun konsentrerer seg kun om det. Men disse eksemplene viser hvor godt hun etter min mening behersker det samtidig.







Så får vi se om Lisa Børud er en av de ti artistene som blir presentert i Januar! I really hope so.


Ingen kommentarer: