Sider

Latvia, Belgia og Finland topper min liste. Vurdering av semi 1 i Eurovision 2017

Latvia får 10 poeng i min vurdering av Semfinale 1. Ingen tolver i denne
semien. Men mange høye poengsummer. Snittet er 6 poeng, av 12. 
(For english readers. There will be an english version of each review beneath the norwegian version. I will rate from 1-12 points.) 

Også i år gir jeg min vurdering av årets Eurovision-låter. Dette er hundre prosent basert på min smak og ikke hva jeg tror. Heldigvis er tro og håp noen ganger sammenfallende. Jeg vil ta en og en semifinale før jeg ender opp med å vurdere de direkte-kvalifiserte. Jeg gir poeng fra 1-8, dernest 10 og 12. 
Jeg ba i fjor om tilbakemeldinger fra dere om hva jeg skulle vektlegge. Da fikk jeg noen tilbakemeldinger om at det er min mening om låtene som er viktig, ikke så mye faktainformasjon om artistene også videre. Derfor går jeg i år litt mer rett på min vurdering, men tar med litt fakta der jeg mener det er noe spesielt som er verdt å nevne. 



1. Sverige. Robin Bengtsson.  "I can`t go on".



I fjor var det Justin Timberlake som  sto for pauseshowet i Stockholm under Eurovision. Det må ha gjort inntrykk på svenskene, for deres bidrag i år er så absolutt i Justin Timberlake-landskapet. Visuelt er dette uhyre smart gjort. Irriterende smart. Selv om det jo ligner veldig på en Dressmann-reklame, så tror jeg vi skal ta høyde for at også svensker kan ha litt humor. Jeg synes jeg ser en del humor i øynene til danserne her. Låtmessig er det ikke fullt så spennende, men det er så absolutt fengende, og et lydbilde som ikke er fullt så slitsomt som en del andre. En god start.

Justin Timberlake must have made a deep impression on the swedish people last year in Eurovision. Because this sounds very much like the kind of songs Mr. Timberlake use to perform. This is visually very original and clever, even if it looks much like a TV-commercial for Corneliani or som other men clothe-companies. This song has a good hook, and has a smooth produced atmosphere in it. A good start. 

Sweden: 8 points.

2. Georgia. Tamara Gachechiladze "Keep The Faith"




Hæ? Kari Jaquesson i Eurovision? Neida, det er ikke henne. Men Tamara ligner kanskje litt. Uten at det skal brukes mot henne. Eller for henne. Den versjonen du så ovenfor her er konsertversjonen som jeg synes er ti ganger bedre enn fra den nasjonale finalen. Denne låta tjente på å oversettes til engelsk, og det blir en mektig James Bond inspirert låt som gir meg tilløp til frysninger. Den bringer på mange måter Eurovision tilbake til de "gode" gamle, glamorøse dager. 

This concert version is far better than the version from the national final. This song has benefited a lot from being translated into english. This power, orchestral ballade gives me goosbumps and brings back some of the old glory of Euorovision Song Contest. 

Georgia: 8 points. (Based on this concert version)


3. Australia. Isaiah "Don´t come easy"



Hæ? Aleksander Rybak? Igjen? For Australia? Nei, men det ligner. Dette er en kompetent poplåt som for meg lover litt mer enn den holder. Den har det til felles med veldig mange av årets låter at den er veldig lekkert produsert. Melodisk er den også både gjenkjennelig og grei. Men det er ikke originalt, og det er ikke spesielt fascinerende heller. Bare pent.

A competent song, but it teases me in the start, but the teaser doesn´t lead to a fullfillment for me. But, the song is very delicate produced, and the melody is familiar and okey. But this is not original in any way, and is not very fascinating either. Just nice. 

Australia: 6 points. 

4. Albania. Lindita "World"



Jeg er spent på hvordan det vil føles med denne låta etter to ballader. Jeg kjenner i alle fall at denne ikke helt kommer til sin rett med dette startnummeret. Jeg elsker melodien her. Melodien bruker få toner i skalaen i refrenget, noe som for meg gir en litt tett, nesten klaustrofobisk stemning. På en god måte. Men, for meg er det katastrofalt at de ikke synger på albansk. Da jeg hørte den i den albanske finalen var jeg forelsket. Nå er jeg mer på "it´s complicated".

After two ballads this is not the refreshment we need. The song is good. I really like the use of few notes in the chorus line, which gives me a claustrofobic feeling, in a good way. But it is a disaster that Lindita doesn`t perform in her own language. 

Albania: 6 points 

5. Belgia. Blanche "City Lights"



Åhh....!! Jeg bare elsker dette! For meg kan monotont være et stort kompliment. Og dette er et veldig godt eksempel på at det monotone virkelig fenger meg. Det er mørkt, det er melankolsk. Men det er spennende. På samme måte som det er spennende å meditere, fordi det skjer noe nytt hele tiden i møte med metodelyden eller mantraet. Nå har jeg hørt at Blanche ikke er så sterk live, så jeg er spent på det. Men ut ifra studioversjonen kan det ikke bli bedre.

I love it! Love it! Love it! This is dark, it´s melancholic. It´s like meditating. So much exciting is going on in the meeting between me and my mantra. 

Belgium: 10 points

6. Montenegro. Slavko Kalezic: "Space"



Mens Albania lider litt under dårlig startnummer, så får Montenegro full utelling. Denne litt overdynka discokula får full uttelling akkurat i det det Europeiske publikummet er litt lei av det mørke. Likefullt, isolert sett er dette rimelig tynt. Det er en tradisjonell, litt småkjedelig discolåt som egentlig ikke er noe spesielt, utover at det er disco. Og noen liker det, uansett. Denne låta, denne framtoningen på scena er grunnen til at noen elsker, og andre hater Eurovision.

This song comes like a lifeline to the Euorovision-fans who hunger for life, rhythm and dancing at this state of the semifinal. But isolated, this is a traditional, a bit boring disco-song. But, someone will always love this kind of songs, simply because it´s disco. 

Montenegro: 4 points

7. Finland. Norma John. "Blackbird"



Dette er inderlig vakkert. Jeg beundrer låtskriverne for ikke å ha falt for fristelsen til å ta av med modulasjoner, store kor, basuner eller hva det måtte være. Det er en pianosolo, men utover det er dette en vakker stemningsfull, men trist ballade. Behagelig i all sin melankoli.

This is intens beautiful. I admire the composers for not be tempted to build the song up to som kind of crescendo, but keep it in the same mood for three minutes. This is very comforting in it`s own sadness.

Finland: 10 points. 

8. Azerbaijan. Dihaj. "Skeleton"


Eurovision er for meg på sitt beste når jeg kan finne linker mellom landet låtene kommer fra og det som formidles i låtene. Her er det ingen slike linker. Låta er fullstendig identitetsløs. Men greit nok, det er ikke dårlig, det er heller ikke noe som fenger. Det kjeder meg faktisk litt.

Eurovision is on it`s best when I can find links between the song and the country it represents. Here I cannot find any link to eastern Azerbaijan whatsoever. Therefore this song turns into a decent popsong. But nothing more. And it bores me a bit.

Azerbaijan: 6 points

Portugal. Salvador Sobral: "Amar Pelos Dois"


Jeg elsker Gressholmen i Oslofjorden. Det er der jeg skal drysse asken av Balder når det har blitt vår. Han elsket det stedet. Og han elsket Gressholmen Kro og musikken der. Det var der jeg ble kjent med fado-musikk. Salvador Sobral får meg i den stemningen jeg er i når jeg sitter der ute. Bare det er verdt 12 poeng. Imaget hans forundrer meg. I Idol var han en helt vanlig Idol-kjekkas. Nå er han en hipster fyr med rare tics? Hva er image? Spiller forsåvidt ingen rolle. Jeg liker låta, og jeg liker framtoningen. Og alle som står på en scene har per definisjon et sceneshow. Ticksene og man-bun og hipster-looken er hans.

This song reminds me of good days out in the fjord outside Oslo, sitting on a small cafe with a beer. His image confuses me a bit. When he participated in Idol he was a quite normal, good looking Idol-guy. Now he has some strange ticks. Is this just a part of his image. If so? So what? Everyone who enters a stage has a kind of staging. This is his. 

Portugal: 8 points

Hellas. Demy. "This is love"



WoW. Utrolig originalt. Vi starter med en slags ballade, så kommer noen syntetiske bassdrønn, dunk, dunk, dunk. Så øker vi å med litt mer svisj svasj svosj og trommevirvler i opptakten. Så kjører vi på med orkester og fanfarer. Dette er som å være på spinningtime, uten å spinne. Tross denne uorginaliteten greier jeg ikke å mislike denne, som om det er et mål. Alle sjangere har noen oppskrifter på låter. Også EDM-sjangeren.

This is just so typical EDM-song. The producer seems to think: Hmm.... let´s start like a ballade, and then turn up the heat with some bass-drums. Dunk dunk. And then more svish svash svosh, and increasingly speed on the drums. Even more: Bring on the orchestra! 
Even though this is unoriginal I cannot dislike it. Every genre in music has their resepies, EDM also. 

Greece: 5 points

Poland. Kasia Mos. "Flashlight"



Dette er en sang med veldig mange kvaliteter som jeg verdsetter. En tekst som henger på greip. Ganske poetisk og storslagent, uten at det er for mange klisjéer. Selv tror jeg at jeg hadde likt sangen ennå bedre om den hadde vært noe mer disiplinert produsert. Nå er det et veldig stort lydbilde, som om den er produsert for å framstå mektig på en Eurovision-scene. Men når det i et måltid kommer for mange mektige retter etter hverandre mister de etterhvert effekten. Låta som sådan er en besnærende melodi som får meg til å spisse ører, og nynne den etter å ha hørt den et par ganger.

This song has a lot of qualities which I appreciate. The lyrics are quite poetic, but not packed with cliches. I think I would have liked the song a lot more if the sound wasn´t produced so calculated for Euroivison. It seems to be produced to be powerful og majestetic. But when there are to many heavy dishes in a meal, you get bored in the end. But the melody in itself is fascinating, and makes me listen, and hum the melody after a few listenings. 

Poland: 7 points

Moldova. Sunstroke Project. "Hey Mama"


Takk for sist i Oslo! Den episke saxen er tilbake. Også denne gangen har de laget en irriterende låt som i alle fall jeg ikke kan la være å vugge rytmisk til. At datteren min på to år også danser av glede når denne kommer gjør sitt til at jeg er litt svak for denne greia. Det er jo ikke mye til melodi her, men det er et morsomt, humørfylt hook som gir glede og energi. Noen ganger holder det.

This annoying sax-guy is back! I have no chance in trying to sit or stand still when this song is played. At least I have to rug rhythmic from side to side. There are not much of a melody here, but a hook packed with energy and happyness. Sometimes that is enough.

Moldova: 7 points

Island. Svala. "Paper"


Husker dere Bel Canto? Noe av den første kjølige, nordiske elektronikalyden. Dette gir gode minner tilbake til nittitallets sound. Det er litt Madonna, litt Bel Canto. Jeg elsker jo dette lydbildet, selv om jeg synes at allegorien med føle seg skjør som et papir blir tynet litt mye i teksten her.
Likevel er kanskje ikke teksten det sentrale her. Men dette er seig 90-talls nostalgi, og jeg liker det.

This is nostalgy from the 90ties. It sounds a bit like Madonna, and a bit like the norwegian band Bel Canto. This cool sound appeals to me.

Iceland: 8 points

Tsjekkia. Martina Barta. "My turn"



Tsjekkia skal ha for forsøket til å lage en noe mer dempet og akustisk ballade. Men det blir for lite spennende det hele. Ikke er det en historie som griper meg, og ikke er det egentlig en melodi som gir meg noen følelse. Sympatisk er det, men kjedelig.

Czech Republic shall be rewarded for their effort. This is a nice try to make a down to earth, acoustic ballad. But for me this is just to dull. There are no histore that touches me, or melody that gives me any emotions. It is sympathic, but boring.

Tsjekkia: 4 points

Kypros. Hovig "Gravity"


Jeg syntes Loic Nottet var fantastisk med sin "Rhyth inside" i Eurovision 2015. Det var for meg en gullstandard. Så blir dessverre dette en litt blek kopi. La meg være din gravitasjonskraft. Når du faller så la meg være din gravitasjon. Okey, la gå da. Men det blir for meg litt vel søkt. Dessuten blir dette for monotont, som i kjedelig. Jeg liker monotone låter, men de må være monotone på en spennende måte.  Sorry, Kypros.

Loic Nottet was fantastic with his "Rhythm inside" i Eurovision 2015. That set a kind of gold standard for this kind of songs. And this turns out as a bleach copy, in my opinion. The song is to monoton, even for me who really can love monotone songs if they are monoton in a exciting way. Like Belgium this year.  Sorry, Cypros. 

Kypros: 2 points

Armenia. Artsvik "Fly with me"



"Fly with me" kommer snikende og luskende som en hulder og forfører meg med rytmer som går og går og går. Vakre, men ikke overdrevne instrumentale partier løfter den til noe annet enn en luskende hulder. Men når Artsvik begynner å ornamentere sangstilen for mye på slutten kjenner jeg at jeg blir litt skuffet. Da ramler litt sammen. Men de første 2,30 minuttene er fantastiske.

"Fly wiht me" comes like a thief in the night and steals my heart. It sudecues me with rhythm that goes on and on and on and on in the background. Beautiful, but not too excessive instrumental parts lifts it up to more than a prowling thief. But when Artsvik starts to ornament her vocal in the end she loses me. But the first two minutes is outstanding. 

Armenia: 7 points

Slovenia. Omar Naber "On my way"


Dette er vel en slik sang som hadde vunnet norsk Melodi Grand Prix om den hadde deltatt på 90-tallet. For meg sitter det langt inne å si at en sang er direkte dårlig. Det ville være respekløst ovenfor de som har laget denne, og stemt den fram. Altså er det noen som synes dette er riktig så vakkert.
Men ikke jeg. Dette er så klisjèfylt både tekstlig og melodisk at jeg blir lettere irritert. Det topper seg litt med et meningsløst na na na na parti midt.

This is a song that could have represented Norway twenty years ago. I find it very hard du judge a song as real bad. I mean, there are som human beings who has made this song. There are human beings that has voted for this song. So there are at least some human beings that find this outstanding. But I am not among them. This is so packed with cliches that it makes me a bit irritated. The na na na na na part in the middle makes the parody complete. Sorry to say.

Slovenia: 2 points. 

Latvia. Line "Triana Park"


Ah!! En av årets mest moderne og spennende låter i mine ører. I motsetning til Hellas har denne en mer dynamsik oppbygging og spennende produksjon. Effekten er at denne både lytter og danser jeg til. Dette er smakfullt, intelligent og subtilt. Samtidig er det uhyre fengende. Well done!

Ah! One of the most modern songs this year. Unlike Greece this is more dynamic, and the path here is not that obvious and easy to disclose. This is delicate, intelligent and subtle. At the same time it is very catchy. Well done!

Latvia: 10 points. 

Hvem kvalifiserer seg?
Mine vurderinger over er gjort ut i fra min smak. Gjetning om hvem som går videre er basert på hva jeg TROR, ikke hva jeg nødvendigvis håper. Jeg skulle gjerne byttet Azerbaijan med Georgia.

Disse ti tror jeg går videre:
Sverige, Australia, Belgia, Azerbaijan, Portugal, Armenia, Latvia, Island, Moldova, Finland.




















Ingen kommentarer: