Sider

Jeg er "Lost in Estonia!". Min vurdering av 2.semifinale av Eurovision.

Estland er et av landene som får 10 av 12 poeng i min vurdering
av andre semifinale i Eurovision. 
I dag skal jeg vurdere 2.semifinale i årets Eurovision. Her starter Norge som nummer 12. La oss håpe 12 er lykketall som gir oss mange tolvere. 

Jeg kommer til å gi 1-8, 10 og 12 poeng til hver av låtene. Vurderingene er rene smaksvurderinger, og terningkastene sier nødvendigvis ikke noe om hvordan jeg vurderer låtas sjanser. 







1. SERBIA. Tijana Bogićević: "In too deep".


En god start på semifinalen for meg. Dette er moderne, det er et godt driv og Tijana har en tøff stemme med en liten "rasp" som hun ikke overdriver bruken av. Dette er langtfra en tekstdrevet låt, så teksten legger jeg ikke så mye vekt på her.

A good start. This is modern, it´s catchy and Tijana has a edge on her voice that she doesn´t use too much. The lyrics is not that important for me in this song. This is much more about getting into mood for dancing. 

Score: 7/12

2. ØSTERRIKE. Nathan Trent: "Running in air".


Mer svømming. Også Nathan synger om å løpe, og om å svømme litt. "If you let me drown, I will swim like a champion"."I´m running on air". Muligens en sang om å ikke la seg knekke, men holde på uansett hva andre måtte legge ut av hindringer. Så dette er litt av samme tematikken som i "Grab the moment". Men dette treffer ikke meg dessverre. Jeg synes dette blir anmasende, og ikke liker jeg stemma hans heller. Det blir litt for anstrengt i de lyse tonene.

Probably a song about not being knocked over, but always be able to rise again. Heard it before? You bet. But this is not a hit for me. I find it a bit stressful, and to be honest, I´m not a big fan of Nathans voice neither. 

Score: 4/12

3. MAKEDONIA. Jana Burceska. "Dance Alone"


Jeg elsker dette. Denne kan både leses som en hyllest til livet, og til å kunne hygge seg, selv om en er alene. Som Jana synger, jeg kan la fortauet være min "catwalk". Men mot slutten skjønner vi jo at det ikke er så stas å være alene allikevel. En brutt kjærlighetshistorie. Dette er kontante rytmer og en spennende melodi, og med et lydbilde som tiltrekker meg.

This could be both a homage to a single-life. But in the end we understand that this is about a broken love. This is very distinct rhythm, a quite interesting melody and a sound that appeals to me. 

Score: 10/12

4. MALTA. Claudio Faniello. "Breathless". 


En gammeldags ballade som Bonnie Tyler kunne sunget. Jeg liker det. I alle fall i dette selskapet så er en typisk Grand Prix-ballade velkommen. Det er ikke flust av slike i år. Neida, det finnes ikke originalt, og det er til dels litt kjedelig. Produksjonen er litt flat. Men jeg klarer sjelden å mislike Malta. Claudio kan få en "diva-utstråling" på scena i Kyiv, som gjør at denne kommer mer til sin rett.

An old school Eurovision-ballad. Nothing wrong with that. To be honest, I heartly welcome a diva, singing a powerballad in this contest. Nevertheless, it turns out to be a bit flat. Claudio could really stand out with this old fashion stuff. 

Score: 6/12

5. ROMANIA. Ilinca feat. Alex Florea. "Yodel it"


Så klart vi skal ha jodling fra Romania i Eurovision. Det skulle jo bare mangle. Jeg må innrømme at jeg er litt svak for dette. Samtidig må jeg også innrømme at jeg neppe ville sittet og hørt dette, og likt det, i noen andre sammenhenger enn Eurovision.

I admit that I am charmed by this. But I also have to admit that this is a kind of song that I would not listened to, and enjoyned in any other context than Eurovison.

Score: 5/12

6. NEDERLAND. OGRNE "Lights and shadows".


Dere er sikkert flinke til å synge dere søstre. Men dette er rett og slett fælt for meg. Minner meg om tida fra Ten Sing hvor jeg ble tvangsforet med "Take 6" og annen slik harmoni-sang. Jeg syntes det var fælt da, og jeg synes det er fælt nå. Og når oppvaskkummen ryker midt inne i låta, eller var det en liten gitarsolo på seks sekunder?, ja da er katastrofen fullkommen.

This sisters are good singers. No doubt. But this is just terrible in my ears. It reminds me from my childhood when I was nearly forced to listen to "Take 6". It was terrible then, ant it is terrible now. 

Score: 2/12

7. UNGARN. Joci Papai. "Origo"


Joci er stolt av å kalle seg sigøyner.Visstnok er det første gang en låt framføres på romani i Eurovision. Det er noe med stoltheten han viser i både framføring og låta som gjør at dette går fra hjerte til hjerte.
Men rappverset ødelegger litt for meg.

Jocis attitude and pride impresses me. This authentic song goes from heart, ant into a heart. But the rap part is not my cup of tea. 

Score: 5/12

8. DANMARK. Anja. "Where am I"


Flott scene! Ganske fin låt også. Typisk dansk pop. Kjedelig, men likevel umulig å mislike.

Great stage. Quite nice song also. Typical danish pop. Boring, but also impossible to dislike.

Score: 6/12

9. IRLAND. Brendan Murrey. "Dying to try". 


Jeg har først hørt låtene uten å vite hvilket land de kommer fra, og hvem artisten er. Jeg var sikker på at dette var en kvinne. Men det er altså Brendan. Låta har en klassisk oppbygging. En ballade som vokser. Men den har jo et litt uheldig startnummer rett etter Danmark.

A ballad that grows. But it has a little bit unfortunate entry right after Denmark which is, in my opinion, a stronger melody.

Score: 5/12

10. SAN MARINO. Valentina Monetta and Jimmy Wilson: "Spirit of the night"


Okey, dette kan selvsagt bli litt forfriskende etter to ballader. Men for meg er dette katastrofe. Selv om jeg er 50 år så føler jeg meg for ung for dette. Produksjonen er så billig med rare pling plong lyder, kunstig handclap, og spinkel bass. Nei, nei, nei

This could be a bit refreshing after two ballads. But for me this is a disaster. It sounds so cheap with pling, plong, handclaps and dull bassdrums. No, no, no.

Score: 1/12

11. KROATIA. Jackues Houdec "My friend"


Jahn Teigen er kjent for plutselig å ta noen operastrofer, for i neste takt gå over til brystklang og popstemme. Jackues synger her duett med seg selv. Litt opera, og litt vanlig popstemme. Joda, det er jo litt artig. Og teksten er jo en positiv oppmuntring. Men Gud hjelpes meg så "cheesy" dette er for meg.

Cheezy.

Score: 2/12

12. NORGE. JOWST: "Grab the moment"


Jeg vil ikke gi karakter til vårt eget bidrag. Men jeg vil si noe om sangen. For det første synes jeg dette er en glimrende tekst. Den er smart, den er gjenkjennelig og motiverende. Det skjer så mye i produksjonen her at det er som å luske runt på skattejakt. Det er noe nytt å finne hver gang jeg hører låta. Alexander Walmann har en behagelig, disiplinert vokal. Refrenget er fengende og umiddelbart, samtidig som låta er en som vokser når en hører den på nytt.

 I will not rate our own song. But it is a very good lyric. It is smart, it is motivating. There are so much going on in this song. Listening to this is much like going on a treasure hunt. There are always something new to discover every time you listen to the song. Walman has a very pleasant and diciplined vocal. The chorus has a strong hook. 

13. SVEITS. Timebelle. "Apollo"


Ja, vi trenger alle kjærlighet. Vår apollo. Det er mye kjærlighet i denne låta. I alle fall kjærtegner den meg med en pen pop-melodi, en fin vokalist. Det blir litt vel mye repitisjon av refrenget. Men likefullt en av semiens bedre.

Yes. We all need some love. Our apollo. There are a lot of love in this song. At least it fills me with warm love, a pretty pop-melody, a nice singer. But there are bit to much repeat for my tast. 

Score: 7/12

14. HVITERUSSLAND. Naviband. "History".


Denne skiller seg kraftig ut. Både ved at de synger på sitt eget språk. HURRA! Men også fordi låta har et så tydelig akustisk preg. Dette er rett og slett sjarmerende og til å bli i godt humør av. Da jeg var på ferie i Minsk opplevde jeg mange glad, hyggelige og musikalske hviterussere nærmest overalt.
Dette musikalske overskuddet merkes i denne låta også.

This really stands out. Both because the sing on their own language, but also because it is an acoustic song. This is charming and brings me in good mood. When I was in Minsk for holiday I met a lot of happy musicians almost everywhere. This musical flow shows also in this song. 

Score: 7/12

15. BULGARIA. Kristian Kostov. "Beatiful Mess"


Dette kan utmerket godt være vinneren av hele Eurovision i år. Nå når Russland har valgt å ikke delta så kan Bulgaria får flere av øst-stemmene. Denne balladen kunne jeg ikke helt forstå i starten, men du verden som denne har vokst.
Det er en original melodi, og med en vakker instrumentering.
Eneste som trekker litt ned er at historien Kristian forteller virker litt mer passende for en moden mann som har et levd liv bak seg. Når Kristian ser ut som han er ti og et halvt år blir det hele litt underlig. Men la gå.

This might be the winner of this years Eurovision. Now when Russia has decided not to take part in the competition Bulgaria might get the easter-Europe-votes. It is an original song, and a beatiful orchestration. 

Score: 10/12

16. Litauen. Fusedmarc. "Rain of revolution". 


Jeg synes dette illustrerer hvor galt det kan gå når en tar med kjente artister i en nasjonal uttaking. En risikerer at de vinner på navnet og ikke på grunn av låta. Fusedmarc er et anerkjent band i hjemlandet. Jeg får ikke tak på denne låta. At vokalisten er en slags Lille My som leker Lady Gaga gjør det ikke bedre. Det er rotete, rart og ruskete

This is a mess.

Score: 2/12

17. Estland. Koit Toime and Laura: "Lost our Verona"


Herlig og ærlig 80/90 talls retro. Discogitarer som klimprer. Skamløs bruk av klang på vokalen. Jeg er solgt. Har ikke så mye mer å skrive. Jeg må danse.

Lovely retrosong from the eighties. Disco-guitars, shameless us of echo on the vocal. I´m  totally in love with this. I don`t have so much more to say. I have to dance.

Score: 10/12

18. ISRAEL. Imri. "I feel alive"


Dette er Jowst sin personlige favoritt i årets Eurovision. Det kan jeg skjønne. En utrolig fengende poplåt som også har elementer i seg som sier noe om hvilket land låta kommer fra.

This is Jowsts personal fauvorite. I can understand that. A very catchy popsong that also has musical elements in it that represents the country it comes from.

Score: 8/12

Uavhengig av hva jeg mener om låtene, så tror jeg disse går videre til finalen:
Makedonia, Ungarn, Danmark, Norge, Sveits, Hviterussland, Estland, Bulgaria, Israel, Irland.

Ingen kommentarer: