Sider

Kynisk spill

Det er trist at det blir sånn. 
Nå er det ikke uvanlig at land som er krig har "svartelister" over folk de ikke ønsker inn i landet. Vi har jo senest sett at norske politikere ble nektet adgang til Russland fordi de sto på en slik liste.
Vi skal huske at Russland har okkupert deler av Ukraina i strid med alt av folkerettslige regler.
Derfor er det jo litt rart at Russland velger å sende en deltaker som står på en slik liste.
Samme argumentasjon brukte Russland ovenfor Norge da f.eks Venstre leder Trine Skei Grand ble nektet innreise til Russland.
De mente det var Norges ansvar hvem vi valgte å sende til konferansen hun skulle ha deltatt på.
Her kan det virke som Russland bruker Julia for å lage bråk.

Samtidig er vel ikke Ukraina uten ansvar her heller. Smidighet og diplomati må til fra begge sider i slike tilfeller.
Nå håper jeg bare at EBU-sjefen Jon Ola Sand og resten av organisasjonen gjør bruk av alt de har av diplomatiske evner.
Sist jeg var i Kyiv i 2010 var mitt inntrykk at at det på gateplan, i folket var en god sameksistens mellom russisk og ukrainsk kultur. Selv om jeg ikke borret dypt i dette.
Uansett, mitt Europeise hjerte banker litt nervøst når slike saker dukker opp. Dette er ikke hva Europa og Eurovision handler om for meg. Jeg vil et Eurovision skal være en uke i året hvor vi alle kan samles til en morsom fest med farger, god og dårlig musikk, og feiring av ulikheter.
Nå skal vi kanskje legge oss på minnet hva som er slagordet i årets Eurovision: "Celebrating Diversity".
Kampen mellom Ukraina og Russland fortsetter.
DAGBLADET.NO

Ingen kommentarer: