Sider

Få MGP "back to basic"

NRK holder kortene tett til brystet om neste års norske finale-opplegg i MGP.
Fjorårets opplegg var vel bare helt passe vellykket. Seertallene var lave på delfinalene som gikk over èn helg fra Folketeateret i Oslo. Salen var bare halvfylt med publikum. Nå ble finalen et godt show, men ingen av låtene ble det vi kan kalle «hitlåter», tross et godt resultat med «Silent Storm» i den Europeiske finalen. 
Jeg mener NRK må få MGP tilbake til røttene. Eller «back to basic» som det heter på nynorsk.


Når jeg ser MGP så er det ikke bare fordi jeg synes det, uansett opplegg, er glimrende lørdagsunderholdning. 
Jeg ser det også fordi det er verdens eldste TV-konsept som jeg er vokst opp med.
Dette tror jeg gjelder andre også. Når det er «Gramm Priks» på TVn slår vi oss ned foran skjermen, ofte med den samme maten år etter år også. Tradisjon.

Når MGP blir eksperimentert for mye med, mister det noe av sjarmen, tror jeg. Selvsagt skal en fornye formatet. I 1996 tok NRK grepet med å innføre delfinaler rundt om i landet.
I år tror jeg NRK kommer til å gå for opplegget slik vi har hatt i de fleste år MGP har eksistert. Nemlig én stor finale i Oslo Spektrum, og en presentasjon av låtene på forhånd.
Dessverre tyder mye på at årets norske finale blir i Oslo spektrum 14.mars, akkurat samtidig med den svenske finalen.
Det er dumt, siden den lojale og svært entusiastiske MGP-fansen er nesten like opptatt av finalen i Melodifestivalen, som av den norske MGP-finalen.
Utover det, kan jeg se fordeler med å ha kun èn finale, uten delfinaler.
Jeg tror det kan bli lettere å få med allment kjente artister, eller «stjerner» om det er bare èn finale. Det er mindre «kjipt» å ende opp uplassert i en norsk finale og ikke gå til gullfinale, enn å ryke ut i en delfinale.
Det har jo vært skjebnen til en del kjente artister tidligere.

Jeg tror det er avgjørende for NRK å få tilbake sjangerbredden. I fjor var det nesten bare uptempolåter framført av unge, og for de fleste, ukjente artister.
Nå er det ikke slik at kjente artister sikrer oss gode plasseringer i Eurovision. Snarere tvert imot. Se på Alexander Rybak, han var ingen superstjerne før MGP.
Men det har betydning for interessen. I 2010 var lineupen preget av de artistene som på den tiden preget både hitlister og forsider på glossy blader, og sjelden har vi sett høyere seertall og medieinteresse.
Selvsagt var noe av årsaken at vi samme år skulle arrangere Eurovision på norsk jord.

Vi trenger også spennende «dueller» for å få opp engasjementet. NRK bør tilstrebe ikke bare å ha med safe, fengende poplåter, men også artister og låter som provoserer. 
På den måten kan vi få spennende «dueller». Hip-Hop konkurrerer med danseband. Country konkurrerer med moderne elektronika. Tooji vs.  Plumbo i 2011 var på mange måter slitsomt, men du verden for en stemning og engasjement det skapte 

Så tror jeg vi må beholde en del elementer som er de samme fra år til år. Sterke identitetsmarkører. De siste årene har NRK byttet logo og designprofil for MGP flere ganger. Jeg tror ikke det er lurt. Disse «lyskasterne» som ble brukt i introen fra 2006-2010, og logoen ga oss gjenkjennelse. I Melodifestivalen i Sverige har de alltid samme kjenningsmelodien og uttrykk som programlederne alltid bruker: «Nu kör vi».
Kall det gjerne liturgi. 
Selv om vi gjør ting litt ulikt fra 17.mai til 17.mai eller fra julaften til julaften, så er det noen ting som står fast. 

Derfor håper jeg NRK i år ikke endrer logoen fra i fjor og at de beholder programlederparet Solbakken/Skavlan. Rett og slett fordi vi nå smått har vent oss til at de er de nye «MGP»-fjesene.
Vi bør få tilbake avstemningen med stemmer fra flere byer. De bør gi poeng fra 1-12 som i den internasjonale finalen.
I fjor var det smått pinlig med ekstremt lave poengsummer. Å lese opp noen få hundre stemmer fra Nord Norge er ikke bra TV.
Det er selvsagt veldig rettferdig, en stemme er en stemme, og den med flest stemmer vinner.
Men det blir ofte mindre spennende, og avslører dessverre noen ganger lavt engasjement for programmet. Da er det bedre å gjøre det på den tradisjonelle «Gramm Priks» måten med poengene 1-2-3-4-5-6-7-8-10-12.
Dette har ikke vært helt vanlig i MGP, men i Eurovision.

Så må NRK slutte å prøve å skjule røttene til MGP. I 2008 var det full retro-underholdning i pausene. Med det utrolige crescendoet med Jahn Teigens comeback. Han eide Spektrum i finalen.
Ikke bare fordi Teigen er en utrolig entertainer, men fordi han har vært like naturlig for MGP som julenissen på julaften. En feirer ikke julaften uten nissen.
Nå mener ikke jeg at Teigen skal være med igjen i år. Alt har sin tid.
Men vi må ha med noen MGP-nisser. Pauseshowet bør knytte MGP2015 til historien til Eurovision.
I alle fall i et jubileumsår.
I 2005 ble MGP feiret med en finale hvor det var invitert både gamle travere og nye artister. 
For meg trenger ikke «gamle travere» være med i konkurransen. Men i det minste i pausene.
Kanskje kunne vi også få inn noen internasjonale GP-ikoner.

Jeg tror måten å revitalisere MGP på er å gjøre MGP til enda mer «Grand Prix». Ikke mindre.  Jeg tror vi i Norge vil ha varierte låter, ulike typer artister, vill og engasjert krangel om låtene, glitter, pyro, refrenger og moduleringer. I alle fall i et par låter.




2 kommentarer:

Heidi sa...

MGP hadde en et fantastisk comeback med Per Sundnes. Han løftet MGP til gamle høyder fra å ha vært nede i bølgedal :-) Jeg savner Sundes! MGP er avhengig av slike ildsjeler. Etter at han ga seg, er MGP igjen på full fart utfor stupet. Interessen blant menig mann er sterkt synkede...... Og det er veldig trist!

Jeg glemmer aldri showet og Jahns pauseopptreden i Spektrum i 2008. Salen kokte og stemningen var utrolig! Sånne MGP show vil jeg ha!!! Kan noen få det tilbake til slik det var det? Hvis ikke, har MGP et eksistensproblem hos det norske folket, tror jeg. Nu kör vi!

Anders M. Tangen sa...

Jeg tror at årets finale blir slik både du og jeg håpet. Kringkastingsorkesteret er tilbake, og NRK sier de vil markere jubileet skikkelig :-)