Sider

Dommerpanèl ødelegger Eurovision

Nå har jeg nettopp sett den første semifinalen i Finland. Det var, sett og hørt med et halvt øye, halvt øre og slapp hjerne: Begredelig.
Mulig noen av låtene kunne kommet seg med flere gjennomlyttinger. 
Det var ikke noen vokale prestasjoner utover det jevne, ingen låter som virkelig hadde en umiddelbarhet over seg etter min mening.

Men den ene som gikk rett videre til finalen var den eneste som i mine ører hadde sprut, energi og trygghet nok i seg til å kunne ha noe i en internasjonal finale å gjøre. Bandet Softengine leverte en kompetent rockelåt "Something better" som fint kan leve et godt liv også utenom Eurovision.
Softengine rett videre til finalen i Finland

Det som forundret meg, og forarget meg var disse "dommerne". Jeg kan ikke finsk, så jeg kan ikke ta på meg å bedømme verdien av hva de sier. Det jeg reagerer på er konseptet "Dommerpanèl".
For meg gjør det det hele til en Idol-kopi, og vasker ut hele identiteten til Eurovision-konseptet og gjør det mer likt alle andre store musikkonkurranser.
Det jeg liker med Eurovision, både i nasjonale finaler og internasjonalt, er at vi får presentert låtene uten "ekspertsynsing" i sendingen. Så kan folk, og eventuelt fagjury gi sine poeng etterpå. 

Det er farlig for Eurovisions framtid å gjøre det mer og mer likt andre musikkshow, selv om det som alltid vil være unikt med Eurovision er at det er nye låter som presenteres og at det er et stort og viktig element av landskamp når vi kommer til den internasjonale finalen.

I det norske MGP i år står "lyttergruppen" mer sentralt enn før. Dette er gruppen som har plukket ut de 15 låtene som skal konkurrere i delfinalene fra Folketeateret 7, 8 og 9. mars. De skal visst også ha en funksjon i prosessen framover med å presentere låtene framover mot delfainler og finale som er i Oslo Spektrum 15.mars. 
Heldigvis har den nye MGP-generalen Vivi Stenberg og hennes redaksjon på Twitter lovet meg at det ikke skal sitte dommere i salen. Det løftet håper, og regner jeg med at hun holder:




Ingen kommentarer: