Sider

Folkets seier i Spektrum! Jeg er tom, og lykkelig!!!

Så ble det folket som avgjorde, og ikke media.
Tooji vant nesten alle juryene der telefonstemmene avgjorde, men kom ikke helt opp i fagjuryene.
Derfor ble dette en folkelig seier. En kommunalt ansatt som sender inn en låt, går opp på scena og vinner! Asbjørnsen og Moe kunne ikke ha gjort det bedre. Det er Askeladden i praksis.





Nå har jeg sittet i salen i Spektrum og vært spent, glad og rørt. Nå har jeg tatt en siste øl på Mother of Africa på Grønland og skriver denne bloggen før jeg har sett eller hørt noen andre reaksjoner.
Stemningen var mer delt enn jeg noen gang har opplevd i Spektrum. Plumbo fikk helt grei mottakelse av publikum, men det var bare deres fan-tribune som tok helt av. Forresten var  Plumbofansen veldig fine folk. De heiet på sine helter, lojale som bare rakkern. Det liker vi. Men de klappet og danset også for alle de andre, inklusiv Tooji.
Og slik jeg tolket stemningen var det Tommy Fredvang og Tooji som høstet de største jubelbrølene.

Jeg har her på bloggen insistert på at denne finalen er mer åpen enn media ville ha det til.
Heldigvis fikk jeg rett.
Det norske folk valgte seg kommunebyråkraten Tooji som vår representant, og det vet dere vel, de som har fulgt bloggen min, at jeg er superfornøyd med!

Jeg skal skrive mer senere, men akkurat nå er jeg bare lykkelig tom. Refrenget til Jahn Teigen surrer i hodet: "Optimist, jeg vet det går bra til sist".

Nå er det bare for Tooji, NRK og Dinamo å starte jobben med å gjøre om showet så det passer til EBUs regelverk. Da må koret være live, så danserne må også kunne kore.
Men det fikser de helt greit.

Tooji har energien, han har baller, han har vinnerinstinkt, han har historien, og han har låta!
Norge kan være stolt av valget sitt!
Nå er det natta, det kommer mer utfyllende tanker i morgn.
Akkurat nå er jeg bare lykkelig.

For, selv jeg, har vel innerst inne latt meg villede litt av medias opphausing av Plumbo, og trodd at de hadde seieren i boks.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Eg reagerar på uttrykk som "folkets seier", "folket har talt", "vinneren har folket i ryggen" o.l. som ofte blir brukt etter ein MGP-seier. Dette er rett og slett tull og tøys så lenge NRK sitt stemmesystem gjer det mogleg å stemme mange gongar på same artist. For eksempel 1000 personar som sender 10 stemmer kvar blir 10000 stemmer, mens 5000 personar som sender 1 stemme kvar blir 5000 stemmer. Dette må det bli ein slutt på. Det er "folket" som må avgjere vinnaren og ikkje eit fåtals ivrige fans. Maks 1 stemme pr. person på kvar artist! Då vil ein kunne seie at "vinnaren har folket i ryggen".

Anonym sa...

En helt annen sak er at det koster kr. 5 pr. avgitte stemme (pr. SMS). Hvor reelt er det da at dette er et uttrykk for "folkets mening" ??

Anders M. Tangen sa...

Jeg er enig! Maks èn stemme pr. telefonnummer, og gratis stemmegivning. Mest demokratisk sånn.
Likevel, nå er det slik stemmingen har foregått i noen år, og det er folk som stemmer. Så det var tydelig at folket valgte annerledes i år, enn fagjuryen. Derfor var dette en folkets seier.Folket stemte også annerledes enn eksperter og media har spådd, nemlig på Plumbo. Men det ble ikke slik media trodde denne gangen.

Anonym sa...

Spørsmålet er jo HVEM som har brukt penger på å stemme - er det ungdom/unge voksne/middelaldrende eller de eldre ?
Antagelig er det mange unge som har stemt..

Anders M. Tangen sa...

Ja, det får vi selsvagt aldri vite. Jeg har lenge ment at det burde være 50% jury og 50% telefonstemmer også i MGP, slik det er i ESC.

Ideelt sett burde man sette en profesjonelt meningsmålingsbyrå på oppgaven med å finne et godt, representativt utvalg som også skulle gi stemmer, basert på meningsmåling etter at alle har sett og hørt sangene.

Men, nå er systemet som det er. Og i går stemte folket litt annerledes enn fagjurytene, og i alle fall annerledes enn både bookmakerne og media trodde de skulle gjøre.

Så man vet aldri hva Ola Nordmann finner på :-)

Anonym sa...

Har jo vært mye "politisk korrekt" markedsføring av Tooji både i aviser og nettaviser, samt i fredagens Dagsrevyen, samt negativ omtale om Plumbo at de ikke har en sjanse i Baku osv. Så selv om Plumbo fikk mye omtale i starten er det liten tvil om markedsføringen de siste dagene har gått negativ vel, så er nok uenig i det du skriver når det gjelder media. Dog gjorde Tooji en kjempeprestasjon i går og kan meget vel gjøre det bra i Baku:).

Anders M. Tangen sa...

Akkurat det begrepet "Politisk korrekt" er noe folk fyller med det innholdet som passer dem. I det siste var det ikke mulig å si at du mislikte Plumbo og heiet på Tooji uten å få merkelapper som "Politisk Korrekt" og kulturelite. Hverken det eller det andre i MGP er mer Politisk korrekt, eller kulturelitistisk enn noe annet. MGP er pr. definisjon ikke noe som tilhører kultureliten, og det å være tyddelig på at en digger MGP er i alle fall ikke det jeg forbinder med å være Politisk korrekt. Så derfor blir slike upresise begrep bare rare. Fasiten er at folk stemte på det de likte best, selv om media og oddsselskaper ikke trodde det var noen vits i å avholde finale en gang. For Plumbo kom til å vinne. Men folket trosset både favorittstempler og fagjuryene og stemte med tommelen når det gjaldt, og valgte sin egen kandidat: Tooji. Men whatever, folk ser ut til å være fornøyde med vinneren i år, og vi leder allerede listen over antatte favoritter til å ta hjem seieren i Baku, uten at det betyr noenting så tidlig. Og oddslistene kan ta feil, det så vi i årets MGP. Det er moro at verden ikke 100% forutsigbar