Sider

8 av Norges konkurrenter er klare. Vi bør greie finaleplass.

Etter den norske finalen måte jeg ta meg en bloggepause. Derfor har det vært dårlig med innlegg den siste tida. Nå framover skal jeg ta for meg konkurrentene Tooji må baske med i Baku.
I dag tar jeg for meg de åtte låtene som er klare av de 19 som Tooji skal konkurrere med 24.mai. Det er 19 sanger med i denne semifinalen, og 10 av dem får plass i finalen. Folkets stemmer fra de landene som er med i samme semi teller 50% mens en fagjury fra de samme landene teller de resterende 50%. I tillegg skal England og Tyskland stemme i vår semifinale. 





Jeg har gitt en liten vurdering av låtene hittil, men vil vente med karakter og skikkelig vurdering til alle alle låtene er på plass.
Men jeg sier litt om jeg tror de vil kvalifisere seg eller ikke. Selv om dette også er vanskelig, siden ikke alle låtene er klare ennå.
Ettter min mening tilsier nivået på låtene så langt at vi bør ha en fair sjans til å kvalifisere oss til finalen, selv om vi aldri kan være sikre. Norge ligger på topp på flere meningsmålinger, og ligger Topp 3 til å vinne hele finalen på de fleste oddslistene, så sånt sett er vi vel en av de store favorittene til å kvalifisere oss.
Men fan-favorittene har sviktet før. Blant annet røk Kate Ryan ut for Belgia, til tross for gode odds på forhånd.
Derfor vil jeg ha litt is i blodet ennå. Selv om det unektelig ser lyst ut for Norge og Tooji. Det hadde, åssen man enn snur og vender på det, vært verre om vi lå langt nede på alle lister.

Her er våre konkurrenter så langt, i tilfeldig rekkefølge:

Georgia stiller med Anri Jokhadze og låta "Im A Joker".  For meg framstår dette som en dårlig Tom Jones imitator som har skrevet låta si sjøl ut i fra en litt vel intim omgang med en engelsk rimordbok. Mangelen på refreng er skrikende. Georgia har noen venner i ESC, men jeg tviler litt på finaleplass.


Hviterussland endret låt, i år i igjen, etter sin nasjonale uttaking. Valget falt til slutt, enten som et resultat av gullbarrer eller miusikalsk kvalitetssikring, på gruppa Litesound. Låta er en helt okey poplåt, med et lettfattelig refreng. Ingen vinner, men burde absolutt klare å kvalifisere seg. Låta er "We are the heroes"




Kroatia stiller med en låt du må være Europeer i ryggmargen for å forstå. Jeg er det. Jeg elsker Kroatia og jeg elsker mye av den melankolske musikken herfra. De stiller med en klassisk ballade av typen du hører fra TVn som står på inne i kaffebaren der du har satt deg for å ta en Espresso. Nina Bradje er en stor stjerne i Kroatia med en flott stemme. Låta er "Nebo". Usikker på avansment til finalen, til tross for mange venner.




I Malta ser 98% av befolkningen på ESC. Men nesten aldri kvalifiserer de seg til finalen. Ganske imponerende stå-på vilje. De stiller med en klassisk Grand Prix låt, med en gladrefreng. Låta surrer og går brukbart, helt til mot slutten da Kurt Calleja skal forsøke å briljere. Ikke gjør det Kurt. Du heter ikke Nilsen til etternavn. Dessverre må nok 98% av malteserne se finalen  uten Malta også i år. Låta heter "This is the night"




Tyrkia er nesten alltid garantert å gå videre fra semien. Delvis fordi de har mange venner, delvis fordi det bor mange tyrkere over stort sett hele Europa som kan stemme på dem, men også fordi de har en musikkstil som apellerer både i Øst og Vest. Men sikre kan de ikke være. For første gang etter ordningen med semifinaler røk de ut i fjor. I år stiller de med en merkverdighet. En blanding av balkan-turbo, engelsk pop og orientalske rytmer. Jeg liker dette veldig godt, selv om jeg har stor forståelse for at ikke alle synes Can Bonomo har noe å stille opp med med låta "Love me back". Tyrkia kommer seg nok til finalen i år. 



Ukraina skal være med å arrangere Fotball EM til sommeren. Det er tydelig tema i låta "Be my guest". Dette er litt Madcon, det er litt fotball VM låt, det er litt ukrainsk strippeklubb, det er litt power og det er litt slitsomt. Slike låter har lett for å bli litt vel mye for publikum i ESC. Frankrike prøvde seg med en fotballlåt i 2010, men falt gjennom. Ukraina har sine venner, så det mer mulig den karrer seg til finalen, men jeg tviler. Gaitana som er utdannet økonom har sikkert regnet på en mulig gevinst ved å komme seg til finalen.




Nederland er et underlig land i ESC. De sender altså så mye rart som jeg ikke vet om jeg kan ta alvorlig. De kan sende menn i sølvdresser som synger om redde verden. De kan sende ei ung jente foran ei diger lirekasse og et refreng anno 1983. I år sender de en visestubb, sunget av en brunette i indianerdrakt. Hva skal jeg si? Altså, det er jo litt sånn småkoselig. Uansett dette nummeret på skoleavslutningen blir nok værende i semien. Dessverre. Har Nederland rett og slett gitt opp? Og sender bare noe på bøll? Joan Franka heter dama under indianerpryden. Låta "You and Me"




Så tar vi med oss Norge også. Selv om vi kjenner låta fra før. Tooji og Stay bør kunne komme seg til finale. Men det gjenstår altså ti låter ennå, så jeg vil ikke være skråsikker før jeg har hørt alle låtene.



Ingen kommentarer: