Sider

Amnesty advarer ESC artistene. Men hva skal artistene gjøre? Trekke seg?

Amnesty har sendt en informasjonspakke til alle artistene i årets ESC om menneskerettighetsforholdene i landet. Blant annet har Tooji fått en slik pakke i fanget. Jeg har ikke sett informasjonen, men synes det er litt unfair å bare gi informasjon, uten å si hva de mener artistene bør gjøre med informasjonen. Hva forventer Amnesty av Tooji? Det er litt uklart for meg, i alle fall ut ifra hva jeg leser i media. http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.8031718


Jeg synes det er flott at Amnesty gjør dette. De har sin rolle, NRK har sin, EBU sin, og Tooji har sin rolle.
Det viktige er at alle gjør sin rolle best mulig innenfor de rammene som finnes i etikk og lovverk.
Det ville være skuffende om ikke Amnesty brukte ESC til å få fokus på de grove brudd på menneskrettighetene som finnes i Azerbaijan. Da ville jeg faktisk vurdert medlemsskapet mitt i Amnesty.
Men så er også viktig at NRK spiller sin rolle. Og den er todelt. NRK nyhetsavdelingen skal dekke menneskerettighetsbruddene i sine nyhetssendinger fra Azerbailjan, men jeg synes ikke det skal prege selve ESC. Underholdningsavdelinen skal dekke og overføre selve sangkonkurransen og alt som har med musikken og artistene å gjøre.
EBU har sin rolle, og det er å sørge for et best mulig arrangement for flest mulig. 
Toojis rolle er å representere Norge, og som han sa i Skavland: Jeg skal bare synge en sang jeg.

Men jeg tror de kjenner Tooji dårlig de som tror han ikke kommer til å bruke rollen sin til å si noe om menneskerettighetssituasjonen i regioenen. Det er jobbben hans. Men han vil nok være nøye med hvor han sier det, hvordan han sier det og til hvem.

Det jeg ikke liker med Amnestys informasjon til artistene, er at de ikke er tydelige på hva de mener Tooji skal gjøre med informasjonen. Hva krever de av han? Synes det hadde vært mer redelig om de hadde krevd at han skulle trekke seg, si noe på pressekonferansene eller gjøre noe annet helt konkrèt.
Å bare gi informasjon om hvor fælt alt er i landet, uten å gi noen "tips" eller "krav", blir veldig frustrerende. I alle fall hadde jeg følt det slik.
Jeg tror jeg hadde sittet der med Amnesty-informasjonen i fanget og tenkt: Usj, ja dette var jo fælt, men hva vil de jeg skal gjøre med det? Norge har sendt meg ned dit for å synge en sang! 
Så jeg hadde ønsket Amnesty hadde vært tydeligere.
Men så er det selvsagt opp til Tooji hvordan han vil bruke rollen sin som artist. Jeg er trygg på at han er reflektert nok, og har gode nok rådgivere til at han vil gjøre det på en ballansert måte.

Hvis alle gjør det de skal og har som oppgave, og ikke blander rollene så tror jeg ESC fra Azerbaijan både blir et flott ESC-arrangement, men også gi fokus på alt som ikke er som det skal i landet.

Når det er sagt, synes jeg det er å legge veldig stort press på ESC, som tross alt er ganske lite betydningsfullt sammnelignet med den virksomheten Statoil f.eks har i Azerbaijan. Norge tjener masse penger på Azeribaijan. DET er viktigere, og eventuelt mer betenkelig enn at Tooji er der for å synge en sang. Det sies at den norske ambassaden i Baku ble opprettet nesten bare for å hjelpe Statoil og andre oljeselskaper til å etablere seg og drive virksomhet i landet. I rettferdighetens navn er Amnesty opptatt av å påvirke Statoil også, og Gudskjelov for det.

Dette vil bli en stor øvelse for mange av oss i å holde flere tanker i hodet samtidig.
Vi kan BÅDE glede oss over en morsom, engasjerende sangkonkurranse, og engasjere oss for en forandring i et diktaturlignende land.

Ingen kommentarer: