Sider

Stilig NRK!!! Takk!

Det ble en rund scene, med engasjerne folk i bakgrunnen. Stilig billedproduksjon, og spennende show! I 2011 var MGP så som så, det samme i 2007. Men i år stemmer alt, etter min mening.
Jeg hørte ikke en nervøs, sur tone gjennom  hele showet.
Det var lekre bilder og ekte nerve.
De som ikke anerkjenner disse live-prestasjonene mener jeg er surker og sutrer på auto-pilot, fordi de ut ifra sitt ståsted skal "mislike" MGP. Og de finnes i fullt monn. Men det er bare å le og humre.


Ut i fra mitt ståsted mistenker jeg slike notoriske MGP-sutrer for å fokusere litt for mye på alt som er møkk og drit i samfunnet, og litt for lite på vakre blomster, lysende stjerner og sola som kommer igjen og igjen. Her mine vurderinger etter 1.delfinale. 





Scena var av en type vi ikke har sett i MGP før. Rund, med folk rundt. Det fungerte godt!! Kanskje var det litt mange bilder med det stusselige dusjforhenget i bakgrunnen. Men stort sett var dette lekkert lyssatt, staget og produsert.
Jeg hørte ikke en eneste sur tone, men så mange trygge artister som fortalte en historie.
Faktisk synes jeg synd på Lisa Stokke som fikk en så gammeldags låt at det luktet rekecocktail.
Slike låter hørte hjemme den tida da Grand Prix ikke hadde noen fans, men alle elsket å hate det. Med god grunn, fordi det da eksisterte en egen sjanger som vi kunne kalle Grand Prix-musikk.
Det var i "Se ilden lyse land" og var skrevet av Svein Gundersen, mens Svein Dag Hauge produserte gitarlyden: Lange gitarsoli, med fuzz-pedal, samt moduleringer. I hvert fall èn.
Dessverre hørte Lisa Stokkes låt hjemmme i Parodi Grand Prix, og ikke Melodi Grand Prix.

Det var høyt nivå i kveld, og synd å stemme noen ut. Nesten alle låtene vokste i det de ble framført live.
Vinneren ble Nora Foss Al-Jabri som hadde sin "sørge-trøste-sang" som hun sang for sin avdøde venn Dag Stokke, som også var en god bekjent av meg.
Det var tydelig at hun visste hva hun sang om, og hvem hun sang til.
Fioliner i bakgrunnnen, en stor stemme og en flott ballade? Det minner om noe ikke sant?
Ja, det er samme oppsett som Didrik Solli Tangen og "My heart is yours".
Forskjellen er likevel tydelig. Nora foredrar teksten, fordi den betyr noe for henne personlig.
Dessuten er det en bedre ballade, etter min mening.

Nora vant denne delfinalen og ligger dermed godt an til  havne Topp 3!
Jeg gratulerer henne, Reidun, som greide seg brukbart til tross for totalt fravær av show, og Carburators som var kveldens mest tydelige posører, etter min mening. Synd, for de er jo genuine rockere. Men på scena ble de bare posører og lissom-tøffe synes jeg. Stor kontrast til Keep of Kalessin i 2009.

Uansett, vel blåst NRK og artister!
Tusen, tusen takk for to gode timer med underholdning, selv om Linda Eide ble en ufrivillig fest-brems her i huset. Hadde ønsket meg pauseshow, ala det NRK hadde i 2008 eller i fjor.

Whatever! Gratulerer Nora, og skål DAG!!!!
Noras låt har kvaliteter til å vinne internasjonalt. Det kan en se på de internasjonale reaksjonene. De kommer jeg tilbake til seinere.

Nå er det over til dansk Grand Prix finale i opptak.

11 kommentarer:

Vivian Helen sa...

Fin vurdering av showet- det var enormt bra. Ikke like bra den vurderinga di av The Carburetors. Har sett MANGE liveshow med dem, og de er seg sjøl like...verken mer eller mindre. De er 1'ere i sin sjanger, og leverer en image og et show langt over det mange andre norske artister gjør til tross for at de er mer kjente og har et større publikum. Så det! :-)

Julia sa...

Hva syntes du om live-framføringen av United, Anders?

Anders M. Tangen sa...

Carburators var rockeposører. Omtrent like troverdig som om om Kåre Conradi som rocker. Solbriller inne, og "se hvor farlig og tøff jeg er......GRRRRR". Men så er det ikke helt sånn hehe. Keep of Kalessin var ekte rockere, men dette var sånn Det Norske Teateret rock.

Julia:
United: Tja, jeg likte låta. Men så jo at Benedicte fektet litt hjelpeløst med armene og ropte HJÆÆÆÆÆLP! Det var litt synd, for det ble ikke tungt nok. Bare nesten litt pinlig. Så etter å ha sett framføringen var det helt greit at de ikke gikk videre. Skulle gjerne sett Irrestistible i stedet for "lissom"-rockerne. Men okey, jeg tåler litt Steen og Strøm plastikk rock i finalen.

Julia sa...

Det störste problemet mitt med the Carburetors er at jeg synes at låta er kjedelig.

Det var synd med United at det fungerte ikke så godt live, låta var jo så kul. Jeg må väre enig om at Benedicte passet ikke helt inn. Det var nok feil til dem som ville at hun skulle väre med, hun gjorte sikkert sin best. Jeg hadde önsket dem videre i alle fall. Jeg likte det at de ikke hadde sånn en "super-sexy" dama med ingenting på. Kanskje det hadde värt bedre hvis Benedikte var litt lavere i miks, sånn som i studioversjonen av låta.

Anders M. Tangen sa...

Synes Frk. Adrian, hun er jo skilt igjen, skulle få stå for selv og være divaen. Ikke en del av "gjengen" med litt klønete "moves".
Men låta er fortsatt morsom, og forfriskende med dubstep i MGP!

Ole Petter sa...

Bør vel nesten si min mening også, jeg da. :)

At Nora gikk videre, skulle bare mangle. Det var soleklart kveldens beste sang og fremførsel. Hun gikk rett hjem.

Carbourators gikk videre fordi de favner bredt, hadde en "enkel" rockelåt som mange kunne like, og ingen reele utfordrere i samme sjanger. Jeg synes det er helt greit at de gikk videre.

Reidun gikk videre fordi dette var en typisk (svensk) GP-sang. Jeg var ikke voldsomt fan av sangen, og synes heller ikke den ble fremført så bra første gangen. Det ble liksom så tomt på scenen, og litt merkelig der hun sto på en liten scene. Virket dessuten som hun holdt igjen pga stemmeproblemene. Andre gangen - etter at det ble klart at hun gikk videre - var sangen både sterkere og bedre. Da var stemmen på plass.

Men vi må vel ha en mening om de som ikke gikk videre også;
Irresistble gikk nok ikke videre, fordi det ble litt tamt. Fryktelig rart på den scenen, og trkket manglet.
Kim Andre Rysstad gikk ikke videre fordi sangen ble for tam (men fremdeles en av mine favorittsanger fra denne kvelden).
Rudi Myntevik gikk ikke videre fordi hele han ikke fortjente det. Kveldens svakeste sang, rett og slett.
United var overraskende veldig bra helt til Adrian kom på scenen. Hadde hun holdt seg til å synge i bakgrunnen slik Sissel gjorde i Warren Gs Prince Igor kunne sangen kanskje gått videre.
Lisa Stokke hadde en for stor konkurrent i Nora. Nesten samme type ballade, og Lisa trakk det korteste strået. Sangen ble for tam, og for "gla'kristen" for mitt vedkommende.

Helt greit at de tre gikk videre. En av dem kan til og med gå videre til Baku. Show blir det Oslo Spektrum om tre uker uansett.

Anders M. Tangen sa...

Spennende å høre ulike meninger :-)
Jeg klarer ikke å se likheten mellom Lisas låt og Noras låt.
Men bortsett fra det er jeg ganske enig i dine vurderinger Ole Petter

KnutO sa...

Jeg er mer enn fornøyd med lørdagens show! Fikk begge de to sangene jeg virkelig likte videre, nemlig Ther Carburetors og Reidun Sæther. Nora sin sang må jeg jobbe med for å like fullt ut. Ja, stemma er formidabel, likevel blir sangen litt kjedelig for meg. Men jeg merker jo at den er populær også internasjonalt. Tilmed en amerikansk nettvenn av meg roste sangen opp i skyene da jeg la den ut på veggen min.
Nå gleder jeg meg til lørdag. Har hørt nøye på de 8 sangene i helga og den som har vokst hos meg er Isabel Ødegaård. Er nok henne, Plumbo og Cocktail Slippers jeg vil ha videre der, med Minnie-Oh som en sterk utfordrer.

Anders M. Tangen sa...

Jeg er i alle fall enig med deg når det gjelder Minnie Oh, og moro at du liker Isabel sin låt :-)
Plumbo er ikke min greie, dessverre. Og jeg tror den vil ha problemer hos den internasjonale fagjuryen med å komme seg gjennom nåløyet fra semien, og at den dermed på samme måte som "Haba Haba" blir ansett for lett og dermed ikke kommer seg videre til finalen. Og jeg synes jo at ESC er mye morsommere med Norge i finalen enn utenfor. Og Plumbo ligger jevnt over nederst på listene over låter folk i utlandet liker. Det teller også litt for meg.

KnutO sa...

Vi er halvveis enige når det gjelder Plumbo. Jeg liker de som et norsk fenomen, og de funker i Norge. Jeg likte også at de vant "Årets Hit", rett og slett som et stikk til musikkpolitiet. Jeg liker musikk i de fleste sjangre, også en del av det musikkpolitiet liker. Men jeg liker også en del folkelig musikk, sikkert fordi jeg er vokst opp i et hjem der det var mye gammeldans og anna folkelig musikk. Så jeg vil ha Plumbo i den norske finalen, og jeg har ingenting imot at de går til Superfinalen og blir nr. 2,3 eller 4. For jeg er enig i at de ikke vil funke internasjonalt. Der tror jeg f. eks. Bare/Øien vil være mye bedre. I kveld vil jeg forresten legge ut mine vurderinger av sangene i semifinale 2 på FB-veggen min:)

Anders M. Tangen sa...

Det blir spennende å lese dine kommentarer :-)