Sider

Danmark sender en X-gatesanger i uniform.

Lørdag ble en lang kveld her i stua. Først var det norsk delfinale, før det var rett over til å se den danske finalen i opptak.
Danmark disket opp med en lekker scene, flott, levende lysseting og et par cartoon-aktige programledere som brukte store deler av sendetida på å være morsomme, eller forsøke å være morsomme. Det som manglet var gode låter, etter min smak.
Det var som et juletre med masse flotte pakker under, med glinsende vakkert papir, og noen forseggjorte gavebånd. Når du pakker opp, viser det seg å være små rosa plasthester, laget i Taiwan. Med andre ord: En skuffelse. Uansett, danskene kom fram til en vinner. Det var utrolig irriterende, men nå er det ikke det lenger. 

Låten "Should have known better" med Soluna Samay gikk såvidt til topps. Det var danskene som valgte selv, med små justeringer fra en internasjonal jury, med blant andre Alexander Rybak som juryerende fagperson.
Det er et annet morsomt poeng med denne artisten. Soluna Samay har en stor del av hjertet sitt i Norge. De siste somrene har Soluna tatt med seg gitaren sin, og sunget på gata i Bergen, og vært et velkomment bidrag til Bergens gatemaleri. http://www.bt.no/bergenpuls/Gatesanger-fra-Bergen-vant-dansk-MGP-2643989.html#.Tx0W-EqHY7U

Vinnersangen irriterte meg til å begynne, for det var noe med refrenget som minnet meg om en annen sang, men jeg klarte ikke komme på hvilken. I 2010 sendte danskene en låt som lignet på "Every Breath you take", i 2011 sendte de en som lignet veldig på en låt av Andreas Johnson, og i år sender de en låt, som jeg ikke i det hele tatt skal kalle plagiat, men som i mitt hode minner veldig om en annen.
Kanskje du vil høre selv. Her er den danske vinneren:

Og meg god hjelp av en kamerat fant jeg i går ut hvilken sang refrenget minner meg om.
Det er refrenget i denne låta fra Seal: "Crazy". De ligner ikke i sjanger, i verset eller noe. Men refrengene  minner i alle fall melodisk på hverandre i mine ører.


Den store vinneren her i huset, og også blant publikum i salen var pauseunderholdningen med Alexander Rybak. For en entertainer denne karen er! Jeg tror ikke Nordmenn helt forstår hvilken artist denne karen er, og hvilken standing han har ute i Europa. (Ikke la deg irritere altfor mye av de "morsomme programlederne")

Her er Rybaks show i pausa:

Ingen kommentarer: