Sider

Stiller Åsne Seierstad i koret for Montenegro? Rambo Amadeus er klar.

I 2001 skrev Åsne Seierstad boken "Med ryggen mot veggen". I boka skriver hun om Rambo Amedeus, som egentlig heter Antonije Pušić og er 48 år. Han er jazzmusiker, satiriker og sanger. I 2001 kom han med låta "Laganese". Og her bidrar Åsne Seierstad med vokalen. Så, kanskje vi får se henne som korist for Montenegro i 2012?
Alt dette fikk jeg vite i dag bare fordi jeg jeg kjenner andre fans av ESC, som vet utrolig mye rart. Blant annet dette. Det gjør ESC til et viktig vindu mot Europeisk kultur



Montenegro har deltatt tre ganger på rad i Montenegro, men tok en pause etter 2009. Nå er de tilbake. Ryktene sier at grunnen til at valget falt på Rambo Amadeus er at han var den eneste som var villig til å betale reise og opphold selv.
Det er jo litt moro at han har en låt hvor vår norske journalist heltinne Åsne Seierstad bidrar. 
Låta kom i 2001 og hørtes slik ut:

Ganske avantgarde og spesielt, men absolutt noe vi trenger i ESC.
Lenge nok har ESC vært preget av artister og låtskrivere uten mål og mening. 
Når det er sagt, spørs det om Rambo Amadeus har evne til å lage en låt som kan sanke nok stemmer over hele Europa til å komme seg til finale eller vinne?
Kvalitet har jo lønt seg før.
Jeg minner om Raphael Gualazzi, som jo er en etablert jazzartist i Italia, og som kom på en, for mange, overraskende andre plass i den internasjonale finalen i 2011 med denne fantastiske låten:




Montenegros artist har en stemme som får meg til å føle meg hensatt til Reduta Nattklubb i Praha. En slik jazzklubb der jazzlegendene plutselig kan gå på scenen og hvor interiøret er som hentet ut fra en Derrick-episode fra 1970-tallet. Jeg elsker denne dunkle, melankolske stemningen som finnes i denne låta fra Rambo Amadeus. Dette er en slags Carlos Santana i en øst-europeisk brun øl-bule. Og jeg liker det: 


Så gjenstår det å se om Rambo er i det melankolske, det eksperimentelle eller det satiriske hjørne da han går på scena for Montenegro i mai,


Dette er forresten grunnen til at jeg elsker Eurovision Song Contest! Det er en inspirerende innfallsport til å lære mer om andre land populærkultur. Tviler på at jeg hadde sittet her og satt meg inn i dette fenomenet fra Montenegro uten Eurovision Song Contest.



Ingen kommentarer: