Sider

Mørk, mystisk erfaring fra Frankrike. "Anggun"

Ikke alle land sliter med å få med de beste artistene til å representere seg. Anggun er fransk/indonesisk med en mørk, mystisk stemme og låter som ofte lanseres med barokke, mystiske videoer. Frankrike er som regel en av mine absolutte favoritter i ESC, fordi de velger artister med et tydelig særpreg. Det gjør de også i 2012, og jeg gleder meg!





Anggun ga i følge wikipedia  ut sitt første album allerede i 1986, da var hun 11. år gammel. Siden har det blitt tolv album og mange singeler på hitlistene. "Snow on Sahara" var også å høre i Norge i 2006.
Hun har gitt ut musikk sammen med Celine Dion, og hun opptrådt i utallige TV-show både i Europa og USA.


Her er Anggun live, med sin siste singel fra albumet "Echos" som ble gitt ut i mai.



Frankrike har flere ganger sendt artister som er etablerte stjerner fra før. Her er noen eksempler som jeg absolutt har hatt som favoritter. Sebastien Tellier fra 2008 for eksempel:


 

Patrica Kaas i 2010 :

Fra tidligere tider vil jeg trekke fram en annen av mine franske kvalitetsfavoritter. Amina fra 1991 med låta "C est le dernier qui a parlé qui a raison", her fra en annen utgave enn den vi så i ESC.

Så jeg sier Heia Frankrike! Landet hvor de beste tør å stille opp for landet sitt i vennlig konkurranse med andre Europeiske land.



Ingen kommentarer: