Sider

Lys Assia fornærmet og krever unnskyldning fra MGP-dommere

Noen er så verdige, så erfarne og så historiske at de nesten kan gjøre hva de vil, så lenge det ikke skader andre, mener jeg.  Lys Assia er en slik: Den første vinneren av noen ESC finale med sangen "Refrain". Sist lørdag deltok hun i den sveitsiske finalen i en alder av 87 år! Hun kom ikke engang topp tre. Men som jeg skrev i et tidligere blogginnlegg så reagerte jeg på mye i den sveitsiske finalen. For det første varte misæren i tre timer, med femten låter. Til alt overmål fikk artistene visstnok bare lov til å synge 2 minutter og 30 sekunder av låta, og ikke de tre minuttene den varer. Verst var et dommerpanel som bedømte låtene. Nå er Lys Assia fornærmet over måten hun ble snakket til fra dommerpanelet og krever en unnskyldning. 





Det verste var imidlertid at finalen var en slags Idol-hybrid med et dommerpanèl som satt der og sa hva de mente etter hvert nummer. For meg var det direkte klamt å se dommerne sitte der og bedømme en diva som Lys Assia på 87 år. En av dommerne, Stämper, sa at låta til Lys Assia passet bedre på et kaffeslaberas for eldre mennesker. Han tiltalte også divaen med "DU" og ikke et "DE", slik mange oppfatter som fornærmende.

Lys Assia er nå fornærmet og har sagt til sveitsisk presse at hvis folk fikk bestemme, så hadde hun vunnet. Dette er selvsagt et paraodoks, siden det var telefonavstemning. Men som sagt, en 87 år gammel MGP-diva har på en måte lov til å si, mene og gjøre hva hun vil.

Lys Assia krever unnskyldning fra dommerne, som hun mener var i overkant frekk mot henne.
Om hun får unnskyldningen hun ønsker vet jeg ikke.
Men det er i alle fall uro den lile MGP-andedammen i Sveits. Og for å være ærlig; Det er jo litt gøy da.

Noen vil nok hevde at når hun er med i en konkurranse som ESC, så må hun tåle å bli behandlet som de andre deltakende, inklusiv å stå til doms ovenfor et dommerpanèl.
Og jeg ser det poenget. Men for å være ærlig, så synes jeg Lys Assia skulle ha spesialbehandling. Noen ganger skal man gjøre forskjell på folk. Hun burde få slippe å bli bedømt av dommerne, men gått rett til avstemningen. Mener jeg.

Så selv om hennes reaksjon kanskje er litt barnslig, primadonna aktig, så sier jeg fortsat Heia Lys Assia! Jeg vil alltid synes det er kult når en 87 åring stiller opp i dette sirkuset.

Les om saken her

Ingen kommentarer: