Sider

Jeg tror Frankrike vinner i kveld!

I kveld må vi nyte Eurovision uten Norge og Stella. Personlig har jeg slikke sårene, og gleder meg like mye til kveldens finale som om vi skulle deltatt. Jeg er spent på showet, pauseunderholdningen og selvsagt å se hvilken låt Europa velger i år! Selv holder jeg en knapp på Frankrike, men konkurransen er mer åpen enn på lenge.


Det er Finland som åpner ballet med sin stille, vakre historie om lille Peter om skal redde verden. Artisten Paradise Oskar står alene på den gedigne scenen, og vil sette en god stemning. Finland kan veldig lett vinne det hele!
En annen favoritt som jeg liker er Dino Merlin fra Bosnia. Denne store stjernen på Balkan som ikke bare driver med musikk, men også aktivt fredsarbeid mellom tidligere fiender som bosniere, kosovo-albanere, kroatere og serbiere. Han er 49 år og dermed eldste deltaker. "Love in Rewind" handler om at livet hans med datteren på skolen og sønnen som er forelsket.

Den store favoritten på oddsen er Frankrike. Amaury Vasillis er stor stjerne i Frankrike og har solgt flere millioner CD´er med sin operapop. Han har ligget på topp på oddsen i flere uker, og har vunnet alt av fan avstemninger. Dessverre rapportereres det at han ikke har klart å komme helt ut gjennom TV-ruta under prøvene. Men det blir spennende å se det hele i kveld.
Norge er faktisk representert i kveld. Monica Birkenes er ei norsk jente som har skrevet det tyske bidraget som også tippes høyt. Et morsomt poeng er at den framføres av fjorårets vinner Lena Meyer Landrut. Så i kveld skal vi for første gang i ESC-historien få oppleve en og samme artist i tre roller. Først deltar hun i åpningsnummeret på tradisjonelt vis, dernest konkurrerer hun med låta "Taken by a stranger". Før hun til slutt er prisutdeler av Melodi Grand Prix. Tenk om hun må dele den ut til seg selv. Jeg digger denne låta, og tipper den høyere enn mange fans tror.
Danmark og Sverige kan også blande seg inn i tetstriden. Jeg håper virkelig ikke at Danmark lykkes med sitt plagiat av "Sing to me" av Andreas Johnson.

Jeg kunne nevnt mange andre låter også. Det blir mye bra i kveld dersom du tar det i mot med åpent hjerte og sinn og ikke er like ironisk hele tida. Boybandet Blue gjør comeback for Storbritannia, og det blir også spennende å følge med på.

God fornøyelse! Måtte sendinga gå rikti for seg uten terrorangrep, eller teknisk trøbbel som Tysk TV har vært plaget av hittil!

Ingen kommentarer: