Sider

La oss ta en Teigen folkens.


Norge valgte i år, med god margin, solstrålen Stella til å representere oss. Hennes budskap var å ta vare på de små seire og ta livet med et smil. Hun har vært i sine følelser helt fra hun røk ut. Hun var skuffet, gråt litt, og så smiler hun og ser framover mot plateslippet av CDn sin i juni. Hun gleder seg også til å se finalen på lørdag og heie på de hun liker best. La oss lære litt av vår representant i år. Jeg vil ikke henge med huet etter nederlaget, men glede meg til semien i kveld, finalen på lørdag. Så vil jeg være med å brette opp ermene og tenke framover mot MGP 2012. Have fun! Jeg tror Jahn Teigen fattet mye av folkesjela da han fikk 0 poeng i 1978, men snudde nederlag til seier. Det er ikke i norsk natur å henge med huet og krevet hoder på fat. Det er svenskenes måte å håndtere nederlag på. La oss holde hodet høyt, være stolte av Stella og se framover. For hvorfor gikk det galt? 

Jeg har bestemt meg for å innse at i år hadde vi uflaks med alt, untatt selve låta. Vi trakk et startnummer i semien som statistisk er vanskelig. Vi fikk lydproblemer i mange land, og da særlig de landene som normalt gir oss stemmer. For første gang er det en norsk sjef for hele EBU, nemlig Jon Ola Sand. Jeg tror det ville være vanskelig for han å fatte en beslutning som kunne se ut som han favoriserte Norge. Dessuten var Stella litt uhedig vokalt.
Dernest kand et det hende at afrikanske rytmer, ei afrojente og budskapet til Stella ikke fenget så veldig i fjellene i Armenia, Azerbadjan og Georgia. Dessuten fikk vi ikke våre beste venner med i vår semi: Danmark og Sverige.
Så jeg tenker at i år ble det stang ut for oss. Slikt skjer, men det er synd at en av faktorene er teknisk trøbbel. 
Nå får vi glede oss over semien i kveld, og finalen på lørdag. Selv ser jeg fram til å kunne se en finale med litt lavere skuldre enn vanlig.
Vi må huske at ni av nitten land må ut. Vi var en av dem. Referer til mitt tidligere blogginnlegg om å være mentalt forberedt på å ryke ut.

Som ethvert annet progam, og enhver annen redaksjon og som enhver annen konkurransedeltaker bør NRK sette seg ned og gå gjennom og evaluere MGP, utvelgelsen av låter og artister også videre. Men det skjer hvert år, uansett. 


Men for min del ser jeg ingen grunn til å gjøre store endringer i MGP-systemet. Kanskje var det i år litt svakere låter enn i fjor, men folket stemmer fram det de liker best. Og jeg har fått de jeg har likt best videre både i 2005, 2006, 2008, 2009, 2010 og 2011 så jeg personlig er selvsagt storfornøyd.
Men så forstår jeg godt at de som har andre favoritter i MGP enn den som til sist vinner, kanskje er mer utålmodig etter endringer. 
Det er ikke rart å forstå i det hele tatt. De som heier på andre enn den vinner til sist får jo heller aldri vite hvordan det ville gått med deres favoritt.
Kanskje hadde Norge vunnet med "Lucky Bullets" eller "Alt du vil ha"? Hvem veit? Det får vi heller aldri vite.
Mens vi som hadde den låta som til slutt vinner som favoritt selvsagt må stå med rak rygg å fosvare valget vårt når det går galt. Men også være desto mer fonøyd når vi vinner. Uansett mener jeg det er riktig låt som vinner, så lenge det ikke foregår juks. 

Mange skriker etter nye folk i MGP-systemet. Da bør de være mer presise. Det har skjedd store endringer i fjor blant annet. Det har kommet ny prosjektleder i NRK etter Stian Malme. Prosjektleder nå heter Sjalg Solstad. Flere andre i redaksjonen har også kommet til, mens noen har sluttet. Det samme har såvidt jeg vet skjedd i Dinamo. Etter 2010 var det nok noen som hadde lyst til å gjøre noe annet enn MGP, siden det var en så stor suksess i 2009. Gi seg på topp også videre.
Så utskiftinger har det vært, og er hele tiden. Så mener jeg det er bra at noen er stabile i systemet over noen år, slik at det også blir en kontinuitet i det.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Her er jeg helt enig med deg. Jeg var veldig langt nede tirsdag rundt 23.15. Men jeg innser nå at det ikke går ann å grave seg ned. At vi ikke gikk videre til finalen i år, får vi heller bruke som motivasjon for å gjøre det enda bedre neste år. Nå skal vi alle kose oss med finalen på lørdag, så synes jeg vi alle ESC fans skal ta oss en velfortjent sommerferie.
Så utpå høsten, så får vi begynne på ann igjen og finne ut hvem som skal ta Norge til finale neste år.
Kanskje trengte vi en nedtur i år, da vi har vært ganske høyt oppe de siste to årene, med Rybak i 2009, og finale på Telenor Arena ifjor.
Nå håper jeg bare noen gode låtskrivere og artister setter seg ned og lager noen knakende gode låter til neste års Mgp

Anonym sa...

Det som irriterer meg etter nederlaget på Tirsdag, er at vi (Norge) viser at vi er et land som er altfor uslete og pinglete. Her har vi mistet en finaleplass pga, lydproblemer og stemmetrøbbel. Nå vet jeg selvsagt ikke alt som har foregått i kulissene i Dusseldorf. Men jeg har en anelse om at vi bare har latt det hele gå. Nå er det selvsagt for sent å gjøre noe med det, men vi kunne ha protestert tidligere i uken når dette ble kjent.
Greit, vi vil ikke virke som dårlige taper, men rett skal være rett. Alle land skal delta på like vilkår. Og for meg så er det uten tvil disse problemene som har gjort at vi nå må sitte å se på finalen sammen med Armenia og Tyrkia som det også gikk utover.

Anders M. Tangen sa...

Ja, det har vært mye rot. Når det nå viser seg at det ikke var mulig å stemme første halve timen, lyden sviktet i mange land, og i Azerbadjan startet sendingen etter låt fire.
Pluss at Stella hadde lungebetennelse.
Så vi hadde maksimalt med uflaks i år. La oss håpe det blir ryddet opp i dette, slik av ti unngår dette til neste år.