Sider

Hva gjør EBU nå?

EBU har innkalt til pressekonferanse klokka 17.30 i kveld i forbindelse med lydproblemene og andre teknisk trøbbel under semfinalen av ESC i går. Ifølge flere nettsteder fikk ikke hverken Spania, Albania, Sveits eller Polen høre Stellas låt i går. Flere land har rapportert om stemmetrøbbel i føste del av sendinga, og lydmixen var feil helt fram til låt nummer 14..00 Hva gjør EBU nå, kan Stella likevel snike seg inn i finalen? Tror ikke det, men jeg kan jo spekulere litt.


Det er dumt når en konkurranse som ESC så til de grader preges av teknisk trøbbel som den tydeligvis gjorde i går. Da jeg la meg i går visste jeg lite om omfanget.
Nå virker det hele noe verre. Men det er mye rykter, og ikke like lett å skille klinten fra hveten når det kommer til sannhetsgehalt.

Men på forumet til flere nettsteder rapporteres det at Albania, Spania, Polen og Sveits ikke fikk lyd under Stellas framføring i det hele tatt. Det kan bety 48 poeng, helt teoretisk. Nesten nok i seg selv til å kvalifisere seg for finalen.
I tillegg rapporteres det som stemmetrøbbel i enkelte land i starten av sendinga.

EBU undersøker nå omfanget av de tekniske problemene og konsekvensene. Det har blitt sagt at Stella hadde vært ute av semien selv med maks poeng fra Spania. Så dermed er jo ikke dette noe å bråke med. Men dersom det stemmer at det var mange land som ikke fikk se Stella, så bør det jo i rettferdighetens navn få noen konsekvenser.
Dersom EBU i det hele tatt foretar seg noe, så kan det være at de sier at jurystemmene fra de landene med teknisk trøbbel teller 100%. Deretter ser de hvilket utslag det gir for resultatliste. Dersom dette ikke endrer noe på hvilke ti som er kvalifisert så skjer det ikke mer. Men dersom det viser seg at det er ett eller to land som ville blitt kvalifisert uten det tekniske trøbbelet, så kan det være at de skjøter på antall deltakere i finalen og slenger inn et eller to "ekstranumre". Disse trekker så et tilfeldig startnummer.

Dette er veldig lite sannsynlig, og kanskje er det ikke helt bra heller. Ikke sikkert at det er lurt om Europa sitter igjen med et inntrykk av at Norge forsøker å grine seg til en finaleplass.
Samtidig skal det jo være rettferdig, når det engang er en konkurranse.

Det blir spennende å høre hva EBU har å si klokka 17.30. Ikke lett å skulle håndtere dette for Jon Ola Sand, som er øverste sjef for ESC i EBU. Det vil ikke være bare enkelt for han å fatte en bestlutning som kan se ut som en favorisering av Norge.
Resultatet blir nok stående, og vi får bare begynne arbeidet med MGP 2010. Da skal vi vinne, igjen......
I alle fall på forhånd

7 kommentarer:

Ole Petter sa...

Det blir veldig mye synsing på en slik dag. Naturlig nok, for vi vil jo gjerne vite hvorfor Norge ikke gikk videre. Det hadde vi fortjent, for vi var blant de ti beste bidragene i går.

Hadde vi gått videre hvis alle hadde hatt lyd, hvis alle stemmene fra "folket" hadde kommet inn og alt hadde vært perfekt? Mange viktige små spørsmål, som det er umulig å få et godt svar på.

Jeg tror ikke noen av de utslåtte landene får bli med på verken semifinale 2 eller finale pga dette. Synd og kanskje urettferdig, men dessverre sant. Eurovision er et sirkus som må følge sine egne regler, uansett hvor urettferdige de måtte være.

Når det er sagt; EBU må ta tak i dette. Det er en skandale (stort ord, men jeg mener det) at lyd og bilde faller ut. Sånt skal ikke skje. Det hadde vært ramaskrik hvis det samme skjedde under Champions Leauge-finalen. Tenk deg at det første kvarteret av den finalen ikke ble vist på tv. At man ikke hadde bilder av den første scoringen. Slike ting må man ta tak i, og lage et reglement for.

Kanskje man kun burde brukt jurystemmene i de landene som hadde problemer med lyden? De har i det minste hørt alle sangene?

Uansett; det blir veldig spennende å se på tallene når stemmeresultatet blir offentliggjort etter finalen.

Unknown sa...

Finalen i 2010? Lever du i fortiden Anders? ;)

Forøvrig er jeg enig i det du skriver. Rett skal være rett, og Stella fortjente en plass. Dog må vi akseptere at vi ikke alltid er blandt de beste. Eventuelt at akksepten for fremmedkulturelle innvandrere uansett generasjon har en lavere grad av aksept i den delen av europa der majoriteten av stemmene befinner seg.

I går fant jeg ut at Stella og jeg har vokst opp i samme rekkehuskompleks på Kløfta. Artig!

Håper vi sees i sommer Anders!

Anders M. Tangen sa...

Om jeg lever i fortiden? Nei, men jeg er litt spent på pressekonferansen nå klokka 17.30.
Ellers gleder jeg meg til semifinale nummer 2, og finalen på lørdag.
Heia Bosnia, og Heia Finland!

Akori sa...

helt enig i at ordet skandale brukes. I fjor, da Spanias bidrag ble spolert av jimmy jump, så fikk de synge om igjen. Da burde Norge, og evt andre land om de ble påvirket av det samme, få synge om igjen. Jeg så på sendigen på nett-tv og der også var det komplikasjoner med lyden under Norges bidrag.

Hilde sa...

Jeg synes det eneste som er rett og rimelig er at Stella og de andre landene som hadde trøbbel med lyden, får opptre på nytt igjen under torsdagens finale eller at de dommerstemmene teller 100%. Noe må gjøres, for dette er ikke rettferdig i hele tatt.

Phoebe sa...

Jeg tenker at dersom lydproblemene (vi merket de jo her i Norge også) er så omfattende, og det i tillegg var problematisk å stemme, kunne jo en løsning være å gi Polen og Norge en ny sjanse i neste semifinale? Eventuelt gi de en plass i finalen?

Det virket jo som at folk heiet på Stella, så dersom vi i teorien kunne ha fått en plass i finalen hvis alle landene hadde fått høre bidraget, så syns jeg i det minste vi burde få en ny sjanse til å kvalifisere oss.

Anders M. Tangen sa...

Folkens: Dette toget er gått. Løpet er kjørt. Jeg har i alle fall bestemt meg for å innse at i år hadde vi uflaks med alt, untatt selve låta. Vi trakk et startnummer i semien som statistisk er vanskelig. Vi fikk lydproblemer i mange land, og da særlig de landene som normalt gir oss stemmer. For første gang er det en norsk sjef for hele EBU, nemlig Jon Ola Sand. Jeg tror det ville være vanskelig for han å fatte en beslutning som kunne se ut som han favoriserte Norge. Dessuten var Stella litt uhedig vokalt.
Dernest kand et det hende at afrikanske rytmer, ei afrojente og budskapet til Stella ikke fenget så veldig i fjellene i Armenia, Azerbadjan og Georgia. Dessuten fikk vi ikke våre beste venner med i vår semi: Danmark og Sverige.
Så jeg tenker at i år ble det stang ut for oss. Slikt skjer, men det er synd at en av faktorene er teknisk trøbbel.
Nå får vi glede oss over semien i kveld, og finalen på lørdag. Selv ser jeg fram til å kunne se en finale med litt lavere skuldre enn vanlig.
Vi må huske at ni av nitten land må ut. Vi var en av dem. Referer til mitt tidligere blogginnlegg om å være mentalt forberedt på å ryke ut.