Sider

Vi har hørt vinneren

Sånn. Så var den siste delfinalen over. Vi har hørt alle 21 låtene som Per Sundnes og Skjalg Solstad har valgt å plukke ut blant de innsendte. De har jo skrytt av at det var rekordmange som hadde sendt inn låter i år. Samtidig hører vi nesten i hver delfinale artister fortelle at de har blitt overtalt av blant andre Per Sundnes til å delta. Både Babel Fish og Nora Noor har gjort et poeng at de har blitt overtalt. Babel Fish er akkurat nå kanskje litt mer glad for å ha blitt overtalt enn Nora Noor.

Jeg hadde Nora Noor som favoritt til å vinne hele finalen. Men da jeg så framføringen så merket jeg at Nora ikke var helt tilstede i stua vår. Hun sang liksom adressert i en helt annen retning.
Jeg har ment, og mener fortsatt at Nora har et sterkt refreng på låta, men det holdt ikke helt i kveld. Det ble for stillestående, og litt for inadvent fra Nora`s side, etter vår smak her i stua.

Stella og Blacksheeps gikk videre direkte videre til finalen mens Lucky Bullets og Susperia gikk til sistesjansen.
Jeg hadde tre favoritter, som dere har sett. To av mine tre favoritter gikk videre til enten sistesjansen eler finalen. Det må jeg si meg fornøyd med :-)

Stella sang ikke helt fantastisk. Men det gjorde ikke Alexander Rybak i Skien heller da han gikk videre i 2009. Til tross for middels vokal framføring gjore Rybaks låt reint bord i Europa.
Stella KAN gjøre det samme.
Europa har enten vært i, er i, eller er på vei ut av en finankrise. I slike kriser trenger vi glade oppmuntrende låter. Stellas "Haba Haba" blir for oss her i familen en slik danse, være glad låt.
Under andre framføring lot vi vinglassene stå og beveget oss ut på den begrensa plassen foran sskjermen mens vi danset til Stella.
Videre gikk også Blacksheeps. Dama mi stemte visst på dem, uten at jeg forstår hvorfor.
Dama mi var visst ikke den eneste heller.
For Blacksheeps gikk til gullfinale.
Litt underlig for meg, men jeg tror de fikk belønning for stødig vokalprestasjon og tidligere meritter. Men jeg syne låta er for ordinær til å være akuell til å gjøre det veldig bra internasjonalt.

Så langt vet vi at de som har fått flest stemmer er : Åste og Rikke, Babel Fish og Stella.
Derfor tror jeg vi har tre soleklare favoritter. Og blant disse tre tror jeg at Stella har størst potensiale til å sette fyr på salen og seerne foran skjermen.
Jeg håper og tror jeg at stemmetallene fra delfinalene sier noe om hva folk synes om låtene.
Når disse faktorene underbygges av listeplasseringer er jeg ganske sikker.
Ingen andre av årets GP-låter har debutert høyere på iTunes lista enn "Haba Haba".
Den gikk rett inn på en tredje plass.
Det er årets aller beste plassering!

Jeg tror derfor på at Stella vinner hele MGP.
Dermed kan vi glede oss til en kul semifinale 10.mai, hvor Norge skal være med.
Med flaks kan en av årets låter få oss til finalen.
Noen selvfølge er det imidlertid ikke. Derfor må vi fra den norske finalen tørre å sende noe som skiller seg litt ut.
Jeg mener at Stella skiller seg positivt ut med sitt smil, sine smittende rytme og sitt utrolig ekte smil.

Derfor gleder jeg meg til å sitte i Spektrum 12.februar og synge og danse Haba Haba.
Kommer vi oss gjennom semifinalen i ESC så kan vi vinne.
Hovednåløyet er semfinalen. Og jeg mener at Stella og Susperia er de som er de sikreste artistene når det gjelder å få oss inn i finalen.

Igjen: Takk til NRK for en fantastisk produksjon!!!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Fikk plutselig tro på seier i Dusseldorf.

Heia Stella!