Sider

Publikum må kunne få lov til å danse i Spektrum

Andre gangen da Haba Haba ble framført måtte jeg, samboeren min og dachsen Balder danse.
Det vil si at Balder kanskje ikke HELT forsto hva han var med på.
Men samboeren min og jeg, vi danset og hoppet til låta.
Det er noe med låta som inviterer til det.
Men så tenker jeg på at jeg om to uker sitter i Oslo Spektrum, ganske nær scena og ser det hele.
Jeg kommer garantert til å få lyst til å reise meg og danse under Haba Haba.
Men så leser jeg i Aftenpostens reportasje fra kveldens delfinale:
"Hadde det ikke vært for at innspillingslederen i NRK innstendig ba publikum om ikke å reise seg under sending i fare for å bli truffet av mobile kamerakraner, hadde hele hallen gjort nettopp det og kastet seg ut i dansen"

Det er dette som skjer ofte. Det kommer låter som gjør at publikum får lyst til å veive med flagg, hoppe og danse.
Jeg tror NRK må skjønne at MGP-låter virker på publikum. Vi får lyst til å reise oss og danse.
At en innspillingsleder ber oss om å sitte stille er glemt når vi blir revet med.
Jeg er redd jeg blir revet med av Stella og Haba Haba i Spektrum og kanskje kommmer til å reise meg.
Men det har jeg ikke lov til. Det forstår jeg godt, fordi det er kraner som sveiper over oss for å lage fine bilder.
Likevel, nå har både NRK og EBU avviklet så mange direktestendinger at de vet at folk kommer til å veive med flagg og kanskje reise seg for å danse og synge. Det skjedde forresten også under Alexander Rybak i Spektrum, i gullfinalen 2009.
Jeg ønsker at NRK tar høyde i produksjonen for at folk skal kunne reise seg, kanskje danse og synge.
I alle fall i Spektrum i år hvor vi har en så dansbar og syngbar låt som Haba Haba

1 kommentar:

Kenneth A. Halvorsen sa...

Tiltredes! Hvor vanskelig kan det være å la kamerarigget oppjusteres en halvmeter eller så? Ja til Haba Haba-dans i Spektrum 12. februar .-)