Sider

MGP-låtene i Florø

Vips, så var trettisekundersklippene fra låtene i Florø her. Du vil kanskje høre dem du også? I så fall klikker du her.

Utifra disse klippene virker dette som en mye mer spennende delfinalen enn den vi fikk sist lørdag. Jeg synes låtene virker lettere tilgjengelig, de har mer sjel i seg og det er flere refrenger som fester seg til hjernen. Uansett resultat så ligger det an til en langt mer underholdende delfinale denne gang. Etter min smak.

Så til låtene. Det er vanskelig å vurdere bare etter 30 sekunders klipp. Men jeg skal våge meg. Så kommer jeg tilbake med en vurdering av låtene i sin helhet på onsdag da de slippes for radiospilling.

1. Marius og Pernille: I´ll be yours.
- Denne låta er skrevet av blant andre Ovi som sto bak den rumenske låta i fjor som havnet Topp 5 i finalen, og som har vært i den norske finalen to ganger tidligere. Marius (Idol-
brannmannen) og Pernille (hu "alle" mente var den beste) er begge Idol-favoritter som ikke nådde til topps. Å ikke gå til topps i Idol er ofte en større velsignelse enn å vinne har det vist seg. Låta er en happy-go -lucky med en lett pop-rytme som jeg føler vi har hørt i vellykkede GP-bidrag tidligere. Faktisk tenker jeg litt på Charmed og "My heart goes boom" fra ESC i 2000 når jeg hører denne.
Refrenget høres litt slitsomt ut på trettisekundersklippet. Dette skyldes nok at vi ikke får med oss oppyggingen.
Terningkast: 3

2. Babel Fish: Depend on me
- Her er det litt Genesis, litt U2 men mest Babelfish: denne falsettsangstilen som de hadde flere hitlåter med for en ti års tid siden. Størst hit var "Mania". Nå er de tilbake med et comeback. Sangstilen er den samme. Smått melankolsk, mektig og melodisk. Teksten som er en sånn "far til sønn"-greie kan også røre noen der hjemme. Nok en gang vanskelig å vurdere ut i fra 30 sekunder. Men absolutt lovende.
Terningkast: 4

3. Marika Lejon: Hungry for you, Gipsydance
Jeg bare smiler!! Dame er jo gæern. Det har vi sett før. Hun er godt utdannet, tsjekkisk men
også med et slags morsomt bimbopreg over seg. Og jeg kan ikke annet enn elske denne låta ut ifra det lille klippet. Med sin litt tynne heksestemme står dama der og hoier oss med i dans og moro! Nå har det heller aldri vært noen ulempe med østlige rytmer kombinert med vår mer moderne stil i MGP. Dette kan bli fest på scena!. Men enten elsker du dette, eller så hater du det. Jeg elsker det!!
Ternningkast: 5

4. Isabella: Sand
Her kommer vi litt ned i tempo igjen. Isabelle er Idol-dama med kredibilitet og som skrev sangene sine sjøl. Teologistudenten har en litt tyngre låt enn de andre. Men jeg liker det.
Når jeg skal kaste terning er dilemmaet om jeg skal vurdere det som låt, eller om jeg skal vurdere den som vellykket i Grand Prix sammenheng? Jeg velger å se den som en låt som jeg kan høre på, helt uavhengig av hvordan den vil gjøre det.
Terningkast: 4

5. Endre: Oh, Oh, Puppy Love
Låta er skrevet av Samsaya, mens den framføres av Endre Nordvik. Samsaya sier hun fant han på Youtube og ville han skulle synge låta hennes.
Dette blir ikke annet enn dusinvare for meg. Gutten er sympatisk og flink og alt det der.
Men dette er ikke noe å feste seg ved, slik jeg ser det nå etter 30 sekunder
Terningkast: 2

6. Hanne Sørvaag: You are like a melody
Veldig morsomt å spille denne for dama mi. "Æ får frysninga" sier hun. Låta smyger seg rett inn i hjertet. Så sier hun "Æ synes ho søng bra". Ehh...ja sier jeg. Hun er jo artist og har jo hatt en karriere også som musiker med band rundt omkring på blues og rockescener i Europa. I tillegg hadde hun jo en karriere med artistnavnet "Paris". "Å?", sier dama mi. "Æ trudde hu jobba i Nitimen". Jeg må le. Dama mi har blandet Hanne Sørvaag med NRKP1-prinsessa Hanne Hoftun. Men etter diverse Youtubeklipp med Hanne Sørvaag er misforståelsen rettet opp.
Vi liker denne. Den har et smygende sterkt refreng. Men kanskje er det bittelitt for anonymt til å hevde seg helt i toppen. Men absolutt en mulig finalekandidat.
Terningkast: 5

7. Mimi Blix: Allergic
Det skal ikke mange strofene til før vi begge tenker: Jøss dette har vi hørt før. Men det gjør ikke noe. Dette er industrielt, tungt og lekkert. Refrenget er klart som en diamantsliper, og det hele virker like kjølig, elegant og røft som Mimi Blix kan være på sine bilder.
Mimi Blix er fotomodell (se bildet) og ryktene sier at vi får se en Mimi gående på catwalk mens hun framfører denne låta. Det kan bli farlig tøft og flott!
Dessverre har ikke nordmenn tradisjon for å sende slike låter veldig høyt i MGP-sammenheng.
Men jeg ønsker meg denne til spektrum ut i fra dette klippet. Så gjenstår selvsagt å høre låta i sin helhet og ikke minst se framføring. Men vi trenger noe av denne typen i MGP.
Terningkast: 5

Det er veldig vanskelig å tippe hva som går videre ut i fra disse klippene.
Men jeg er ikke feig, så jeg våger meg på følgende gjetning:
Til finale: Hanne Sørvaag og Mimi Blix
Til andresjanse: Endre og Pernille og Marius

Likevel er dette veldig åpent. Og neste uke i Skien tror jeg det blir enda bedre. Eller.....jeg vet at det blir enda bedre.


7 kommentarer:

Lene sa...

Nesten enig i det meste, bortsett fra at jeg heller vel mer mot hat enn elsk på nummer 3..

Likte godt Hannes låt, og tipper den er rimelig bankers som direkte finalist (Lukter en veldig kvinnedominert finale i år.. )
Den andre direkte plassen står for min del etter disse sekundene mellom Babelfish og Pernille & Marius. Tror førstnevnte trekker det lengste strået, og de andre havner i siste sjansen..

Høres hvertfall mye bedre ut denne runden enn den forrige, og hvis du garanterer Skien blir best så er det vel bare å glede seg da :-)

Anders M. Tangen sa...

eg kan ikke garantere noe, men har fått sniklytta litt på Skien-låtene også :-)
Når det gjelder Marika, start nummer tre så skjønner jeg godt de som ikke liker den.
Men i ESC er det ofte det som skiller seg ut, og som har en høy elske-hatefaktor det som når høyt. Det anonyme blir fort glemt.
Spennende blir dette uansett!

Cathrine sa...

Jeg har tro på Hanne! :-) Hennes tekster og sanger syens jeg gir noe ekstra. Håper og tror det gjelder flere enn bare meg! Ellers er jeg enig i at denne delfinalen ser ut til å være "bedre". Gleder meg til å høre mer av låtene og showet på lørdag! Produksjonen har blitt bedre, og satser på et enda bedre show fra Florø.

Stian sa...

Er spent på låta til The BlackSheeps. Ut ifra disse korte klippene syns jeg ikke det var noen av låtene i Florø som skilte seg spesielt positivt ut, men det kan jo endre seg når de synger live. Ellers syns jeg både Helene Bøksle og Åste & Rikke imponerte veldig sist.

Anders M. Tangen sa...

Det virker på ulike fora som at folk har veldig forskjellige favoritter. I Ørlandet-finalen var det mest Helene Bøksle som skilte seg ut på forhånd, og som var en stor favoritt.
Mens det denne gang kan virke litt mer åpent. Noen har Mimi Blix som favoritt, andre peker på Hanne. Har hørt noen nevne Isabelle også.
Så dette blir spennende denne gangen. Alt er åpent

Anders sa...

Liker at du sier at Skien blir bedre! Selv om jeg ser mye positivt i denne delfinalen også, tror vi skal se litt opp for Isabella!:) Vet dere ikke kan røpe noe, har den bestemte låta som Morten har trukket frem og som du har sagt tror vinner årets MGP kommet enda? Eller finner vi vinneren i Skien i år også? :)

Anders M. Tangen sa...

Jeg vet ikke hvilken låt Morten har festet seg ved. Og jeg foretrekker også å vente til jeg har sett alle låtene på scena med å offentliggjøre hvem jeg tipper som vinner :-)
Men dama mi har fått en konvolutt hvor jeg har lagt navnet på en jeg tror vinner.
Den skal vi åpne når vi vet resultatet.
Ja, jeg var så heldig å få en sniklytt på deler av låtene i desember. Men, sannheten er at jeg ikke husker låtene i det hele tatt. Bortsett fra at jeg husker hvilke jeg festet meg ved spesielt. Og jeg mener at delfinalene har en stigning for hver gang ja