Sider

Den bittelille rasistnissen i Ola Nordmann.




Er det en ting jeg virkelig håper på i år, så er det at folk stemmer med hjertet på den låta de liker og ikke ut i fra mer eller mindre grumsete holdninger til annerledeshet.
På lørdag kommer halvt tsjekkiske Marika Lejon med sin Gipsy Dance, Mimi Blix kommer med sin høyreiste nor-amerikanske kropp. Lørdag 29 skal båe Nora Noor og Stella Mngawi opptre. Alle med det vi kaller sort hudfarge.
Det betyr at de har litt mer pigment i huden enn det vi kaller etniske nordmenn.
Jeg håper virkelig at det ikke blir noe tema i de norske stuer.
At noen sitter og tenker: "Nei, vi kan ikke sende en neger for å synge for Norge i Grand Prix, et sted for grensa gå". Jeg håper virkelig ikke at det er tilfelle, men likevel har jeg en viss frykt for den bittelille rasistnissen som rører seg inni Ola Nordmann og som noen ganger vokser seg stor, sterk og stygg. Særlig godt nedi konjakken på en lørdagskveld og "GrannPri" på TVn.

Uansett bakgrunn aristene måtte ha. Uansett hva slags meninger de står for, eller hva det måtte være håper jeg ikke spiller noen rolle når folk stemmer. Stem på den låta du faller for.
Faktisk håper og tror jeg at det er det de fleste gjør også.
Måtte bare dele denne lille bekymringen etter å ha lest denne artikkelen om Mimi Blix i dagens VG.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Beste sang vinner, uansett hudfarge.

Anders M. Tangen sa...

Ja, jeg tror du har rett i det :-) Vi satser på det ikke sant?