Sider

Norge har hatt uflaks i trekningen i ESC

Jaja, så vet vi at vi har noen odds mot oss med tanke på å kvalifisere oss til finalen i Melod Grand Prix i Düsseldorf.
Finalen foregår 14.mai, mens semiene er 10 og 12. I dag ble det trukket hvilke land som skal konkurrere i hvilken delfinale. Mange mener det er en stor fordel å havne i semifinale med gode naboer som ofte stemmer på oss.
Norge skal altså delta i semifinale 1:
  • First Half (spots 1-10)
    Albania
    Finland
    Armenia
    Switzerland
    Norway
    Georgia
    Turkey
    Serbia
    Russia
    Poland
  • Second Half (spots 11-19)
    Croatia
    Azerbaijan
    Lithuania
    Hungary
    Malta
    San Marino
    Iceland
    Greece
    Portugal
  • Voting Rights:
    United Kingdom
    Spain
Trekningen betyr at Norge skal konkurrere i første halvdel av første semifinale 10.mai. Noen vil hevde at dette er en dårlig trekning for Norge. De bygger dette på at vi ikke er i samme semfinale som Sverige og Danmark, og at vi skal opptre i første halvdel av semien.
Normalt er det en fordel å opptre i siste halvdel, siden statistikken tyder på at land med sent startnumre oftere gjør det bra. Men jeg har ikke sett en veldig overbevisende statistikk for nettopp dette.
Dessuten er det ikke slik at Norge ikke greier seg uten nabostemmene. Danmark har faktisk ikke vært veldig raus med oss, men Sverige kan være et savn. Likevel har vi Finland og Island med blant våre naboer.

Jeg tror at har vi en veldig god låt, så vil vi greie å kvalifisere oss uanset. Selv om vi har hatt litt uflaks med trekningen denne gangen.
Så folkens, her gjelder det å ikke stemme i protest eller på "bøll". Skal vi ha sjans til å være med i den store finalen 14. mai må vi sende det beste av det beste.

Og jeg er overbevist om at minst en av låtene i årets MGP er mer enn god nok til at vi blir kvalifisert til finalen.
Men dessverre er det flere av låtene som gjør at vi ikke har sjans til å være med i ESC-finalen i år.
Dette blir altså et veldig spennende år på alle mulige måter :-)

5 kommentarer:

Anders M. Tangen sa...

På flere nettfora ser jeg flere skriver at det Marika Lejon ikke ville være et dumt valg. Særlig med tanke på at vi deltar i en semifinale sterkt dominert av øst-europeiske land.
Marika er halvt tsjekkisk og låta har et umiskjennelig øst-europeisk preg.
Likevel mener jeg at både Marika eller andre må vinne på grunn av låta, ikke på grunn av andre forhold som hjemland, politiske meninger eller andre ting.

Magnus sa...

Jeg er enig i det du sier her. Man kan sikkert alltid få sanket litt ekstra stemmer vis man sender en sang som har noe øst-europeisk over seg. Men når alt kommer til alt, så vil alltid den beste sangen vinne. Uansett hvilket land den kommer fra, hvilket startnummer den har, hvem som synger etter, hvem som synger før, Osv.

Anders M. Tangen sa...

Hei Magnus!
Ja jeg skulle ønske jeg kunne si at jeg er helt enig med deg. Men jeg synes resultatlistene viser at en del lang ryker ut av semien til tross for veldig bra låter og veldig bra framføring. I stedet gis det plass til land med heldigere trekning, eller "fripass". En del land har i praksis fripass fordi de har så utrolig mange fra sitt land som bor rundt omkring i Europa.
Men jeg er enig med deg, i at dersom låta er god nok så vinner den. Fairytale er et eksempel på det

Magnus sa...

Så hender det vel også av og til at forhåndsfavoritter med gode plasseringer flopper totalt. Jeg husker spesielt Spania i 2009, som vel var blant favorittene.

I semifinale 2 ifjor, kvalifiserte 5 fra hver halvdel seg. I semifinale 1 var det 4 fra halvdel 1, og 6 fra halvdel 2. Altså ganske jevnt :)

Anders M. Tangen sa...

Ja, Magnus. Det er mye tallmagi om Grand Prix.
I en semifinale tror jeg ikke startnummer har like mye å si som den store finalen. Semiene blir nok stort sett sett på av mennesker med et bevisst forhold til ESC, enten de er blodfans eller litt over gjennomsnittet interssert.
Og slike seere sitter klar fra starten av sendinga for å stemme uansett.
Mens det under storfinalen er det langt flere seere som har et litt mindre bevisst forhold til hva de ser på. Da kan nok startrekkefølgen ha større betydning.