Sider

Jøss en låt med taktstokk....fra Nord Makedonia


Hvordan vi snur og vender på det. Uansett hva vi selv synes passer i Eurovision.  Og uansett hva vi selv liker, så er Eurovision Song Contest en låtskriver og melodi-konkurranse. Uten en god melodi i bunn så burde det ikke være mulig å komme høyt i konkurransen. Etter min mening er ikke det alltid like tydelig på resultatlista. Men låta som jeg i dag skal presentere, Nord Makedonias "Here I stand"med Vasil er en melodi. Den offisielle videoen er laget med stort orkester, og dirigent med taktstokk. En låt som spilles av musikere av kjøtt og blod. Det er uhyre forfriskende i en jungel av elektroniske rytmer og lyder. 

Vasil skulle deltatt i fjor også, og er en av de som får en ny mulighet i år. Vasil er en utdannet sanger fra Milano i Italia, og låta gir han da også gode muligheter for å få vist fram stemmen sin. Teksten på sangen går inn i temaet som går igjen i ganske mange låter i år. En sang om ikke å la seg knekke av hva andre sier til oss. Som barn, eller som voksen. 

Nå skal det sies at jeg personlig ikke er så begeistret for musikal-musikk. Jeg liker pop. Jeg liker klassisk. Men når det krysses, slik det ofte gjøres i musikal-genren så blir melodien og uttrykket noen ganger litt utydelig for meg. 

Likevel er det slik at det er mye musikal-inspirert musikk som jeg har blitt mer og mer glad i etter å ha hørt på det mer enn en gang. Slik er det nok med årets låt fra Nord Makedonia for meg. Det er i dag dagen er kommet for å vurdere den, men jeg vil ikke se bort fra at jeg liker denne ganske mye bedre om et par uker. Eller kanskje ender den i Topp Ti når jeg får se den live i Rotterdam.

Jeg har så stor respekt for arbeidet og ressursene som er lagt ned for å gjøre dette til et skikkelig og gjennomarbeidet musikalsk verk. Det viktigste er jo likevel at selve melodien og teksten går hjem hos meg, og vekker en følelse. Slik er det dessverre ikke helt akkurat nå. Men som sagt, det kan være den trenger mer tid. 

Så akkurat denne gangen må jeg ende opp med en litt feig, foreløpig vurdering. Fordi jeg føler at det er noe som mangler, så tror jeg at det er mange nok andre som føler det samme i møte med denne låta. Derfor tror jeg ikke at denne låta kommer til finale. Dessverre

MIN VURDERING 6/12 




Ingen kommentarer: